Kyckling med gräddkokt brysselkål

Publicerat 2012-10-15 20:41:02 | i kategori Alla recept, Kyckling, Mat,

Jag gjorde en gammal favorit idag, har varit sugen på brysselkål ett tag så idag fick det bli det till middag! Använde dessutom färsk brysselkål den här gången vilket var godare än fryst.
 
Originalreceptet kommer från Ulrika Davidssons bok "LCHF på mitt sätt". Jag har bara gjort om det lite grann.
 
Kyckling med gräddkokt brysselkål 6 port
 
1 kg kycklingfilé
4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
500 g färsk brysselkål
1 tsk curry
1 kycklingbuljongtärning
0,5 dl vatten
2 dl grädde
2 paket bacon
 
Skiva kycklingfiléerna. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek kyckling, lök, vitlök och brysselkål i smör. Tillsätt curry, buljongtärning, vatten och grädde och låt koka ihop. Klipp baconet och stek i smör i en annan stekpanna. Strö baconet över grytan och servera.
 
 
 
Färsk brysselkål
 
Postat av: Marie

Det där måste jag testa! Tror jag ska göra gratängen du hade med idag till helgen. Vi har kött kvar sedan bröllopet i somras och tror det blir perfekt till det + alines whiskysås.

Svar: Välkommen hit Marie!!Det är godare än man tror med brysselkål :-)
Ja, gratängen måste du prova! Hittade du länken? Ska kanske lägga ut receptet här också när jag får tid :-)
Angelica

2012-10-15 @ 21:59:10
URL: http://motiveramignu.blogg.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Ser gott ut! Det var länge sedan jag åt brysselkål, det borde jag fktiskt göra! Full med nyttigheter :)

Svar: Eller hur! Lätt att glömma bort brysselkål, men i den här rätten tycker jag det passar bra! Man kan ha i pinjenötter om man gillar det.
Angelica

2012-10-15 @ 22:02:54
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja den är sparad som favorit nu. Det finns galet mycket recept att testa :)

Svar: Jaaa, jag hittar recept hela tiden, men hinner inte testa dom... eller så glömmer jag bort dom... ;-)
Om du undrar nåt så är det bara att fråga, jag har ju hållit på ett tag... :-)
Angelica

2012-10-15 @ 22:23:12
URL: http://motiveramignu.blogg.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Brysselkål måste jag köpa hem snart, det är riktigt gott.

Svar: Ja det är en grönsak som lätt glöms bort tycker jag! Sen smakar den ju lite speciellt också kan jag tycka.... ;-)
Angelica

2012-10-16 @ 14:41:28
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Marie

Vad bra, misstänker att det kommer en massa :) just nu kockar Mange lchf pizza medan jag försöker vila bort min huvudvärk.

Svar: Åh, gott med pizza!! Hoppas huvudvärken går över.... :-/
Angelica

2012-10-16 @ 16:28:55
URL: http://motiveramignu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: