Nu kan vi äta riktigt BRA mat!

Publicerat 2012-10-25 21:18:40 | i kategori Blandat, Mat,

Vi har beställt ekologiskt kött från en bonde i mina hemtrakter och igår fick vi hem köttet! Jättefint kött och det känns så lyxigt att kunna äta närproducerat ekologiskt KRAV-kött från nötdjur som får gå ute året runt och är lyckliga :-) Det här köttet ska jag äta med andakt, och tänk att kunna bjuda sina barn på sånt nyttigt och miljövänligt kött!! Köttet kommer från Järkvissle Ekogård som ligger utanför Sundsvall.
 
 
 
Postat av: Mia

Såg riktigt nice ut. Vi har nyss fått påfyllning med både älgkött, lingon och äppelmos (och blivit lovade buljong) från mamma och pappa, så vi får nog vänta med att beställa kött. Bra tips till senare dock. :)

Svar: Älgkött köpte vi förra året, har bara lite färs kvar där nu. Köpte inget i år. Funderar att koka buljong nu för vi fick med ben också, men vet inte hur man gör... :-)
Angelica

2012-10-25 @ 21:33:56
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/
Postat av: Christina

Åh.. Jag skulle oxå vilja köpa "riktigt" kött. Sånt brukar vara så gott!!!!
Jag kikade på en färsk oxfilé idag fr Irland...den va så slibbig o äcklig när jag tog i förpackningen så usch! Det blev kyckling istället..

Svar: Bara att beställa! :-) Vi är rätt noga med köttet, och köper alltid bara svenskt.
Angelica

2012-10-25 @ 22:28:10
Postat av: Catharina

Vilken lyx! Jag har faktiskt turen att också få tag på närproducerat kött där djuren haft det bra! En vän till man har älg och vildsvinskött som vi ska få köpa, lyx! Lite längre fram ska vi även få köpa hjort kött!
På något sätt känns det bättre att äta sånt kött :)

Kram C

Svar: Vilken lyx att få tag i vildsvin och hjort också, har nog aldrig ätit sånt kött själv faktiskt!
Angelica

2012-10-25 @ 23:39:09
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Lana

Underbart! Nu blev jag med sugen på att beställa kött! Ska se om det finns sånt nära oss! :)
Ha en fin fredag!
Kram
//Lana

Svar: Ja, jag är så glad över det här köttet, hoppas det smakar godare än vanligt kött också :-)
Angelica

2012-10-26 @ 07:51:59
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Evelina

Snacka lyx!!!:)

Svar: Jajjamän! :-)
Angelica

2012-10-26 @ 11:26:39
URL: http://finaevelinasliv.blogg.se
Postat av: Victoria

Åh vad jag önskar att jag kunde göra likadant, måste dock skaffa en frys till först. Jag har länkat hit från min matblogg, hoppas det är ok!

Svar: Åh, jag blir bara väldigt glad över att du länkat! Tack för det! :-)
Angelica

2012-10-26 @ 14:05:16
URL: http://tojismat.blogspot.com
Postat av: Sonja

Oh, vad härligt att kunna fylla frysen med en massa bra och gott kött, från djur som levt ett härligt liv utomhus! :)
Jag har köpt mindre ransoner kött tidigare, men länge funderat på att köpa en större laddning jag med. Vi har bra köttbönder här i närheten där jag bor också och har varit nära att beställa en s.k. köttlåda jag med, men ännu inte kommit mig för. Kanske det är dags nu!? :)

Svar: Det är bara att beställa! :-)
Angelica

2012-10-27 @ 13:12:31
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Karin

Åh va fint köttet såg ut :) Jag är åxå lite känslig med kött och köper alltid svenskt (fläskfilen är dock ofta dansk, alltid erbjudande på den)
Är det mycket dyrare att köpa direkt från bonden? Vad kostade din last du fick hem? ;)
Kram

Svar: Det kostade runt 100 kr/kg för det rena köttet, 68 kr/kg för slaktvikt. Det tyckte vi att det var värt, det är i alla fall ekologiskt och närproducerat. Dyrare än affären för köttfärsen, men billigare för annat kött som entrecote, biff t.ex.
Angelica

2012-10-31 @ 10:26:10
URL: http://www.karinslchf.blogg.se
Postat av: Karin

Ja det är ju helt klart värt pengarna när man vet var köttet kommer ifrån och djuren har mått bra!

Svar: Ja, kolla om du kan hitta någon i närheten av dig! :-)
Angelica

2012-11-01 @ 10:00:35
URL: http://www.karinslchf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: