Fräsch och nyttig mat med LCHF

Publicerat 2013-01-18 21:14:00 | i kategori , Mat,

Ibland får man den uppfattningen att många tror att den som äter LCHF bara lever på bacon och grädde. Inget kan väl vara mer fel! Visst äter jag bacon! Det gjorde jag förut också. Jag använde grädde också. På tårta full med socker.
 
Jag tycker nog att den som tror att jag lever farligt och kommer drabbas av åderförfettning och dö i hjärtinfarkt ska titta lite på sina egna tallrikar och i matkassen hem från affären. Titta nedan, ser inte detta hälsosamt ut?
 
Dagens lunch: sallad med rökt lax och fetaostcreme (utelunch på Tant Anci & Fröken Sara)
 
Dagens middag: grillad kyckling, keso, avokado, fetaost, grönsaker
 
Resultatet av dagens improviserade handling. Inte något ohälsosamt där va? Jag undrar hur många som kom hem med en sån här kasse på fredag eftermiddag efter jobbet...
 
Man ska inte kasta sten i glashus...
 
(Ja, jag irriterar mig ibland på vissa kommentarer jag hör och läser)
Postat av: Lotta Lockne

Hej Angelica!
Jag håller med! De som skriker ut: "du utsätter dig för livsfara" äter själv kopiösa mängder kolhydrater i form av bröd, pasta, potatis och sedan rent socker, ofta i form av litervis av läskeblask! Dessutom inte sällan halvfabrikat och livsmedel fullproppade med kemikaliska tillsatser! Själva stirrar de sig blinda på att vi äter feta mejeriprodukter! I genomsnitt tror jag nog att vi äter samma mängd fett, men för deras del då i tillägg en massa "tomma" livsmedel ur näringssynpunkt sett! De ropar i kör, men har aldrig ärligt satt sig in i vad lchf är och innebär! Så tänker jag!

Svar: Tack för kommentaren, jag håller med dig!
Angelica

2013-01-18 @ 22:56:55
Postat av: ulrika

Ser ut som en bra shoppingfredag ;) Här kommer i allafall en liten förklaring ang sötpotatis (påstår inte att det är rätt men det är vad jag läst om det). Som du sa så innehåller den mer kolhydrater än potatis men potatis innehåller socker, stärkelse och lektiner så en potatis innehåller inget nyttigt alls! Medan sötpotatis är full av antioxidanter, betakaroten, c-vitamin, järn och är alltså jättebra! Dessutom är sötpotatisen inte en potatis utan en rotknöl och påverkar blodsockret mindre än potatis man äter i regel heller inte lika mycket sötpotatis då den är mycket mäktigare än vanlig potatis. Man ska nog inte alltid stirra sig blind på bara kolhydraterna ibland kan nåt med lite mer kolhydrater var bättre om det istället är helt fritt från socker.......inte heller rekommenderar jag att äta för mycket av det men om man vill ha en lite festligare helgmiddag någon gång tycker jag det är ett ok substitut mot potatis - i lagom mängd förstås som med allt annat ;) Ha en trevlig helg!!!

Kram Ullis

Svar: Tack så hemskt mycket för svaret! Då hade jag inte helt fel! :-)
Angelica

2013-01-19 @ 01:02:13
URL: http://tidsoptimistenbloggar.blogspot.se/
Postat av: Lana

Vi äter ju hundra gånger godare mat med lchf-metod än andra! :)
Ha en toppen helg!
Kramar
//Lana

Svar: Ja precis!!
Angelica

2013-01-19 @ 07:44:10
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Fröken Nilsson

Härlig matdag!!!
Grädde o bacon är inte basvaror här utan smaksättning :)
Passar mig utmärkt!!
Rena fina råvaror!! Det är bra mat :)

Svar: Och bacon är en utomordentlig smaksättare! :-)
Angelica

2013-01-19 @ 09:15:47
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: