Hungrig som en varg

Publicerat 2013-01-12 20:31:00 | i kategori Mat,

Det var jag efter träningen idag. Det tog ett tag innan jag kom hem, för först skulle jag på Ica och handla några saker och hämta ett paket. När jag gick därinne blev jag tvärhungrig! Vad tror ni jag blev sugen på då? På affären med alla läckerheter?? Gissa?
KÖTT!! Korv, skinka, ost....
Haha!! Jag gick mot charken för att försöka roffa åt mig några smakbitar, men det var folk där och jag var redan sen, så jag gick till kassan i stället. Ja, kroppen kan nog vara bra och berätta vad den vill ha. Ibland i alla fall. Tveksam till att den verkligen vill ha choklad när jag smyger i skåpet ;-)
Jag har ju varit och jobbat idag, och vi blev bjudna på en macka där vid 10. Men jag tog bara en kopp te. Och inte tog jag något av godiset heller. Det tittade jag inte ens åt. Såå skönt att kunna låta bli godiset utan att ens behöva tänka på det!! Min lunch, rester av gårdagens hamburgare åt jag i stället kl 12. Sen tränade jag ungefär mellan 15-16. Sen blev det middag vid 17.30. Nu har jag skåpätit lite hushållsost och choklad. :-)
Men snart blir det nog lite gotta!! (igår blev det inge gotta för jag var mätt hela kvällen)
Kvällens middag med kyckling med lite soltorkade tomater och parmesan. Gott, men inte lika gott som när jag gör den själv ;-)
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Ja, visst är det skönt att kunna låta bli godiset utan att lida av lusten att äta det. Jag kunde aldrig motstå godis förut men nu gör det inget om någon äter bredvid mig. :-)
Ha en trevlig kväll!

2013-01-12 @ 21:19:11
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: ulrika

Vad bra att du kikade in hos mig så jag hittade till dig, perfekt att kunna dela lite tips på LCHF mat och pepp ;)

Kram Ullis

Svar: Eller hur! Alltid kul att hitta någon ny bra blogg :-)
Angelica

2013-01-12 @ 21:40:05
URL: http://tidsoptimistenbloggar.blogspot.se/
Postat av: ellen

Hittade precis hit via kommentarerna på Kostdoktorns blogg. Vilken super-LCHF-blogg!! :)

Svar: Om du visste vad glad jag blir över att du säger så! Hoppas du kommer tillbaka. KRAM
Angelica

2013-01-13 @ 00:33:43
Postat av: Alexandra

Hej! Jag är ny läsare på din blogg och tänkte fråga om du har några alternativ till gröt och välling till småbarn? Några tips eller nåt? Vår dotter är snart 8 månader och jag vet inte vad jag kunde ge henne kvällstid och på morgonen. :) ha de så bra!

Svar: Hej och välkommen hit!! :-) Det där har jag faktiskt funderat mycket på. Hur skulle jag göra under den där tiden innan de börjar äta mer riktig mat? Det var ju väldigt enkelt med välling och gröt. Har inga jättebra tips, men jag tänker så här. Vad skulle vara mättande? Vad skulle man själv äta? Ägg är ju jättebra, men tror man ska vänta med äggvita lite. Men äggula med smör har jag för mig att jag läste någonstans. Det är ju mättande. Avokado. Något protein med fett till. Tyvärr har jag inga bra svar på rak arm, men jag kanske skulle ta och undersöka saken lite och skriva ett inlägg om det. Jag får återkomma! :-)
Angelica

2013-01-13 @ 08:00:43
Postat av: basebollivet.blogg.se

Jag tror kroppen är super på att berätta för oss vad vi vill ha och behöver. Min kropp vill oftast ha vin. Go figure! :P

Svar: Hehe! Bara att göra som den vill ;-)
Angelica

2013-01-13 @ 08:40:48
URL: http://basebollivet.blogg.se/
Postat av: mittilivetochjag

Jag har försökt att klara mig utan kolhydrater men det går bara inte. Jag darrar i hela kroppen och kan inte tänka. Dessutom blir jag väldigt irriterad. Jag måste påpeka att jag är väldigt hälsosam (gillar inte sötsaker, socker) men utan fullkornsbröd, fullkornspasta osv är jag i total obalans. Jag äter väldigt lite mjölkprodukter (bara ost & naturell yoghurt). Istället äter jag vegetariska fetter. Jag är livrädd för kolesterolet och hjärtinfarkt. Jag undrar lite över LCHD dieten: är den verkligen hälsosam? Det är ju så viktigt med spannmål för att hjärnan ska fungera. Dessutom är väl animaliska produkter fulla med kolesterol och ökar risken för hjärtinfarkt och blodpropp? Från början var ju dieten tänkt att vara ett sätt att gå ner i vikt under en kort tid. Men nu verkar de flesta köra på i flera år/ hela livet. Jag har ju läst kostlära och känner mig orolig för hur det ska gå. Kanske har jag helt fel. Kanske är det inte farligt. Många frågor och tankar från mig. Hoppas att du inte tar illa upp. Jag vill bara höra hur det går att äta enligt LCHD under längre tid. Kanske är det så att vissa människor mår bra av det och andra (som jag) mår dåligt? Mat intresserar mig mycket och jag ska jobba med friskvård snart därför vill jag gärna höra olika åsikter. Långt inlägg! :-)
Kram!

Svar: Ingen fara! Om du undrar är det bara bra att du frågar!! Jag ska försöka ta upp det här i ett inlägg i stället, men kort svarat: När man slutar med kolhydrater drabbas de flesta av övergångsbesvär. Det är helt enkelt en avgiftning (även om man inte åt socker innan) Man drabbas olika hårt av detta, och beror också på hur tvärt man slutar med kolhydrater. Du behöver inte vara rädd för kolesterolet. Det är en stor myt. Kolesterolet är jätteviktigt för vår kropp, vi överlever inte utan det. Kroppen tillverkar kolesterol hela tiden och sköter det genom att producera mindre om vi äter mer, för att hålla balansen. Däremot måste man veta att det finns olika typer av kolesterol, och det finns ett värde som man ska vara vaksam över. Men totalkolesterolet, som det oftast pratas om, visar egentligen ingenting. Nästa sak, spannmålet är inte viktigt för hjärnan, det är också en stor myt. Hjärnan klarar sig bra ändå. Och kroppen kan själv producera den lilla mängd kolhydrater som behövs. Förstår om du är orolig. Jag fattade själv inte från början hur detta kunde vara hälsosamt. Har alltid varit intresserad av kost och hade ju lärt mig äta fettsnålt. Men när jag läste på om ämnet ramlade poletten ner. Jag mår jättebra på detta sätt. Jag kan rekommendera dig att läsa boken Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Jag har också skrivit lite om mättat fett under kategorin Om LCHF och tips. Längre svar än så här blir det inte just nu. :-) KRAM
Angelica

2013-01-13 @ 19:43:52
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com
Postat av: Alexandra

Tack så mycket för ditt svar, kunde faktiskt prova de där till att börja med! :)

Svar: Hoppas det är något som funkar :-)
Angelica

2013-01-13 @ 21:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: