Bloggtips - Health & Science

Publicerat 2012-08-15 18:30:00 | i kategori Tips,

Har ni läst bloggen Health & Science någon gång? Martina skriver väldigt vettigt ibland. Och för den vetenskapsnyfikne finns det en hel del att läsa också.
 
Jag är, som många säkert märkt, övertygad om att alla, oavsett vikt, ska äta naturlig mat. Jag försöker själv äta så naturligt som vardag och ekonomi tillåter och det är mitt sätt att göra det jag kan för att gå ner i vikt och få leva ett friskt liv. Vad är då naturligt mat? Beroende på vem man frågar får man säkert väldigt många olika svar. Jag hoppas att de flesta åtminstone anser att tillsatser inte är naturligt och något man ska vara försiktig med. Jag håller med i vad Martina skriver:
 
"Människan, liksom alla andra djur är ju avsedd, evolutionärt & biologiskt anpassad för en viss sorts föda. Våra ögon är riktade rakt fram (rovdjur) våra tänder & käkar är anpassade för både kött och växter. Vi kan inte idissla, en ko kan inte äta kött, en hund kan inte äta gräs, vi kan inte leva på spannmål & majsstärkelse. Ändå verkar många människor vilja bypass:a sin egen metabolism och säga ”jo, jag kan leva såhär, jag kan leva på kaffe & kanelbullar (insert random)” Man kan säkert mata sin kanin med köttbullar ett tag, eller låta sin hund leva på bär… men inte särskilt länge. Ändå tror människor att det ska gå bra att leva länge på mat som matsmältningssystemet inte är designat för. Västerländsk föda. Det som vi (många) anser vara ”helt vanlig mat”, spagetti & köttfärssås, ris, potatisgratäng, smörgåsar, McDonalds, småkakor, lösgodis, hur är det ens möjligt att tänka tanken att vi ska processa den här maten utan att bli sjuka? Om vi ger vår katt Kellogs Cornflakes & oboy, kommer den bli sjuk då? Troligtvis. Om vi ger oss själva smörgåsar, coca cola, lösgodis & pasta, kommer vi bli sjuka då? Sprider sig autoimmuna sjukdomar (MS, diabetes etc.) som en löpeld över västvärlden? Ökar den psykiska ohälsan? Drabbas fler barn av ADHD & autismspektrumdiagnoser? Blir vi fetare och fetare? Är IBS & andra magåkommer en folksjukdom? Jajamensan. Kan det ha att göra med att vi försöker mata oss själva med mat som vi på inget sätt är biologiskt anpassade för? Öppen fråga."
 
Läs hela inlägget här den som är intresserad.
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: