Nödvändigt med frukt?

Publicerat 2012-08-09 15:52:04 | i kategori Fakta,

Jag får ofta höra att det är viktigt att äta frukt för att få i sig alla vitaminer. Och att det är vikigt att äta apelsiner och apelsinjuice för att undvika förkylning. Men så är inte fallet. Det går att få i sig mer vitaminer genom att äta grönsaker och ägg i stället. Jag har plockat ut några av våra vanligare, populära frukter och grönsaker och jämfört innehållet avseende vitaminer.

(D-, K-, B12-vitaminerna är i mikrogram, E-, C-, B6 i millgram) (Ea - ej analyserat)

Ser ni skillnaden i C-vitamin? Broccoli, blomkål, paprika innehåller mycket mer C-vitamin än apelsin! Och kolla resultatet på ägg, innehåller alla vitaminerna utom C-vitamin.

Den slutsats jag drar är att jag kan lugnt fortsätta med att INTE äta frukt. Vitaminerna får jag från ägg och de grönsaker jag äter. Frukt ser jag som naturligt godis som kan ätas någon enstaka gång, inte något nyttigt som ska ätas flera gånger om dagen! Då slipper jag också allt socker som faktiskt finns i frukt.

Ät mer broccoli och mindre frukt! ;-)

Blev ni förvånad över resultatet? Eller hade ni koll på att det var så här?

(Ledsen att tabellen inte blev så jättebra, jag är inte så duktig på sånt...)

Källa till tabellen: Livsmedelsverket


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: