Goda köttbullar

Publicerat 2012-12-14 09:58:09 | i kategori Alla recept, Mat,

Igår var det dags att göra köttbullar till jul. Jag använde mig av Erikas recept och ändrade det bara lite grann.
 
Jag delade upp satsen och lade i hennes julkryddor i en del av smeten. De smakade annorlunda, men fortfarande goda, men vet inte vad resten av familjen kommer säga. Barnen tyckte i alla fall att de "vanliga" köttbullarna var jättegoda!! :-D Och de är inte de lättaste att göra nöjda när det gäller köttbullar, de är uppvuxna på Mamma Scan...
 
 
Köttbullar
  • ca 1,4 kg nötfärs
  • 2 tsk salt
  • 3 ägg
  • 1 gul lök, finriven
  • 2 msk kalvfond
  • 2 msk grädde
Blanda alla ingredienser med händerna. Rulla köttbullar med blöta händer. Stek i ugn. Jag hade två plåtar, varmluftsugn 190 grader, ca 10-15 min. Efterstek i stekpanna för att få stekyta.
 
För de julkryddade köttbullarna tog jag mindre än hälften av den blandade köttfärsen, säg ca 500-600 gram. Då blandade jag i 0,5 tsk kanel och 1 tsk krossad kryddpeppar.
  
 
 
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Visst var det smidigt att tillaga dem i ugnen. :-)
Är man inte van vid kryddpepparsmaken så kan det nog smaka lite konstigt. Förra året vägrade sonen äta mina julköttbullar men i år sa han att "de var de godaste köttbullar han någonsin ätit". :-)
Trevlig fredagskväll!

Svar: Har provat i ugnen förut, men har inte gillat det, men det blev bra när jag efterstekte dom. Tack för receptet! :-)
Angelica

2012-12-14 @ 20:54:52
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: