Köttfärspaj med tomat och lök

Publicerat 2012-12-28 10:05:00 | i kategori Alla recept, Mat,

Det kanske kan vara på sin plats med ett recept som inte har med jul att göra, nu när julen är slut. :-)
 
Det här var min favoritpaj på den tiden jag åt vetemjöl. Blev bjuden på den av min svägerska en gång och sen har vi ätit den regelbundet. Nu har jag LCHF-pajskal i stället. Jag tycker inte detta pajskal är så lik originalet egentligen, men det funkar. Jag har inte hittat nåt bättre i alla fall. Om ni vet av nåt pajskal som är mer lik det vanliga så tipsa mig! :-)
 
 
Köttfärspaj med tomat och lök ca 6 port
 
Deg
  • 3 dl mandelmjöl
  • 0,5 dl sesamfrön
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 ägg
  • 50 g smör
 
Fyllning
  • 500-600 g köttfärs
  • 1 paket bacon
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 dl buljong (jag tar 1 dl vatten och ett litet hörn av en buljongtärning)
  • 1 dl grädde
  • salt, peppar
  • timjan
  • 3 tomater
  • 2-3 gula lökar
  • 4-5 dl riven ost
 
Blanda ingredienserna till degen i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform. Ställ i kylen minst 30 min. Förgrädda sedan pajskalet i ca 10 min i 100 grader.
Gör under tiden köttfärsfyllningen
Bryn färsen, bacon och vitlök. Tillsätt buljong och grädde. Krydda med salt, peppar och timjan och låt röran puttra i 5 minuter.
Bre ut köttfärsröran i pajskalet. Lägg på tomaterna och lökarna skurna i klyftor. Sätt in pajen i ugnen i 20-25 minuter.
Servera pajen ljummen med grönsaker.
 
Postat av: Catharina

Det här pajskalet använder jag! Det är kanongott, mycket godare än pajskal gjort på vetemjöl. Min karl tycker det samma. Aldrig att jag gör pajskal på vetemjöl längre, när detta smakar så mycket bättre!

1.5 dl mandelmjöl
3/4 dl kokosnötsmjöl
1 msk fiberhusk
1 msk pofiber
1 tsk salt
1 ägg
50 g smör

Blanda allt i matberedare och dutta ut i en 22cm rund pajform, förgrädda 7-8 minuter. Det går att bara använda mandelmjöl om du tycker det smakar för mycket med kokosnötsmjölet.

Hoppas du prova detta nästa gång!
Kram C <3

Svar: Det ska jag absolut göra! Tack! :-)
Angelica

2012-12-28 @ 15:07:56
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Christina

Jag tycker oxå att tacopaj i olika varianter är gott.. Jag brukar göra köttfärsen blandad med tacokryddor, paprika o krossade tomater. Men viktigast av allt..en blandning av Philadelphiaost o cremefraiche som täcke. Sen tomater o ost som du gjort. Såååå gott!

Svar: Var länge sen jag gjorde en tacopaj nu, måste bli snart :-)
Angelica

2012-12-28 @ 21:15:59
Postat av: Lana

Gott, gott! :)
Jag har flera olika recept på pajdeg! Kolla inne på min blogg!
Tycker det är mycket godare utan vanligt mjöl...
Ha en toppen lördag!
Kram kram
//Lana

Svar: Jag får nog ta och titta lite extra på dina pajskal :-)
Angelica

2012-12-29 @ 13:46:05
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: