Ost- och skinkpaj

Publicerat 2012-12-29 19:19:44 | i kategori Alla recept, Mat,

Att göra en paj med skinka är ett bra sätt att göra av med överbliven julskinka. ;-)
 
Idag testade jag ett nytt pajdegsrecept som Catharina tipsade mig om. Jag gjorde om det lite grann, men jag tyckte det blev bättre än det jag använt förut. Kanske lite mycket smak av kokosnötsmjölet. Det är ju väldigt individuellt.
 
 
Ost- och skinkpaj
 
Pajdeg:
  • 2 dl mandelmjöl
  • 0,5 dl kokosnötsmjöl
  • 1 msk fiberhusk
  • 2 msk pofiber
  • 0,5 tsk salt
  • 1 ägg
  • 50 g smör
Blanda alla ingredienser i matberedare. Tryck ut degen i en pajform. Låt stå kallt i kylen ett tag, 15-30 min. Förgrädda sedan skalet i ugnen på 175 grader i 7-8 minuter. Höj sedan värmen till 200 grader.
 
Fyllning:
  • 250-300 g riven ost
  • 3-5 dl strimlad skinka
  • 4 ägg
  • 2 dl grädde
Lägg skinka och ost i skalet. Blanda ägg och grädde och häll över. Grädda pajen i ca 40 minuter.
 
 
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Å vad gott med paj! Det här receptet på deg har jag inte provat, så det ska jag göra nästa gång.

Svar: Det tycker jag :-)
Angelica

2012-12-29 @ 20:00:30
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se
Postat av: Eva

Hur stor form?

Tack
Eva

Svar: En vanlig form ;-) Nä, men den jag använde är nog ca 23 cm i diameter.
Angelica

2012-12-29 @ 21:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: