Tips på bra julskinka?

Publicerat 2012-12-14 11:24:00 | i kategori Blandat,

Jag funderar på vilken julskinka jag ska köpa i år. Det bär mig emot att köpa en av de där jättebilliga som nästan blir gratis när man handlar för visst mycket. En sådan skinka känns inte som ett bra val?
 
Förra året köpte jag Scans ekologiska julskinka och förberedde mig på att få smaka en mycket god skinka. Men då blev jag besviken för den var så salt.
 
 
I år hade jag först tänkt få tag i en ekologisk nitritfri julskinka. Det är verkligen inte lätt i Sverige. Den närmaste jag hittade fanns att beställa i Örnsköldsvik. Det blir inte så miljövänligt om jag ska köra dit enkomt för att hämta en skinka. Plus att det blev lite bortglömt, så det blev aldrig någon beställd.
 
För en nitritfri skinka kan man söka efter KRAV-märket, då KRAV inte tillåter nitrit. Det finns massor av julskinkor som kommer från KRAV-grisar som inte får KRAV-stämpeln på sig, då man sprutar in nitrit i dom. Då säljs de i stället som ekologiska. Så när det är så svårt att hitta KRAV-märkt skinka tänkte jag att jag köper en ekologisk i stället. Men eftersom jag inte vill ha SCAN, vad ska jag då välja??
 
Någon som har tips på en god ekologisk julskinka jag kan leta efter när jag är i butiken?
 
(här finns mer att läsa om julens tillsatser)
Postat av: anna-lena johansson

Har du provat Örjans kött och chark i Laggarberg?
De har öppet i slutet på veckorna tror jag.

Svar: Nej det har jag ju inte. Har tänkt på dom förut. Men hittar inga öppettider. Hör av dig om du hittar dom!
Angelica

2012-12-14 @ 11:35:46
Postat av: anna-lena johansson

Du kan ringa dit 060 577110

Svar: Tyvärr hade de ingen ekologisk.
Angelica

2012-12-14 @ 12:57:11
Postat av: anna-lena johansson

Men min är ekologisk och ligger förnärvarande i saltlag. Du får smaka så småningom.

Svar: Traditionell julskinka, härligt! :-)
Angelica

2012-12-14 @ 15:13:50
Postat av: Cissi

Köp en färsk av en grisbonde och salta och koka/ugnsbaka presic som man gjorde förr. Bara du hittar rätt bonde så kan det nog inte bli så mycket mer ekologisk och du vet defenetivt vad det för preparat i den :-) Eller varför inte ta en färsk vildsvins skinka? Den är ekologisk, men nackdelen är väll att den ska fraktas... men då får man inte köpa någon färdig saltad utan just det en färsk.
Lycka till och god jul

Svar: Vad kul Cissi att du hittat hit!! Ja, jag måste vara ute i god tid nästa år så jag får vad jag vill ha! Har aldrig testat någon vildsvinsskinka förut, men det är säkert gott. God jul till dig också! :-)
Angelica

2012-12-18 @ 08:15:03
Postat av: Cissi

Hittade nog hit ungefär när du började blogga tror jag ;-) Men jag är inget LCHF fan men det är ju kul att se vad du hittar på nu för tiden!
Vildsvin är lite speciellt men mycket godare :-)

Svar: Vad jag har sett av dina FB-statusar verkar du vara en hejare på att lag mat och baka! :-) Du kanske kan hitta några tips här i alla fall på andra sorters tillbehör. Ha det bra och hör gärna av dig igen! :-)
Angelica

2012-12-19 @ 10:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: