Mättat animaliskt fett

Publicerat 2012-10-08 16:30:00 | i kategori Fakta,

Är animaliskt mättat fett farligt? Enligt min åsikt NEJ. Jag har under ganska lång tid nu läst rätt mycket om det här området och själv tagit ett beslut om att jag inte tycker att det är farligt. Efter att under 33 år matats med att det ska vara farligt har jag nu ändrat ståndpunkt genom att själv läsa på, tänkt efter, och därefter tagit ställning.

Så här skriver Andreas Eenfeldt på Kostdoktorn.se:

Vissa kallar fortfarande mättat fett för det ”farliga animaliska fettet”. Animaliskt fett betyder alltså djurfett. Det finns nämligen mycket naturligt mättat fett i exempelvis fett kött och ägg. Att tro att det skulle kunna vara farligt är en märklig teori från början. Människan är ju själv ett djur. Våra kroppar består till stor del av samma naturliga mättade fetter. Hjärnan byggs till stor del upp av mättat fett. Varenda cell i vår kropp omges av ett membran med mättat fett i. Kroppen bildar själv lätt mättat fett om det behövs. Hur kan något våra kroppar till stor del består av vara ett farligt gift när vi äter det?

Mer om det och mycket annat kan du läsa om här

Det finns en hel del att läsa om ämnet och alla har rätt till sin egen åsikt, men om du är intresserad av kost kan det vara värt att läsa om det om du själv vill kunna ta ställning.

 

Postat av: Mia

Nä har jag inte så mycket att kommentera. Jag hoppas du har rätt. ^^

Svar: Jag också ;-)
Angelica

2012-10-08 @ 22:52:34
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: