Älggryta med rödbetor och röda vinbär

Publicerat 2012-09-24 19:18:19 | i kategori Alla recept, Mat,

Tänkte att jag skulle lägga ut en bild på älggrytan vi gjorde i lördags, och som jag också åt till middag idag.
Ni ser vilken härlig färg det blev! :-)
 
Hur gjorde vi den? Ja, både jag och maken var och lade i grejer så jag vet inte riktigt... :-)
 
ca 900 g älggrytbitar
smör
torkade kantareller, ca 5 st
5 dl vatten
kalvfond
salt och peppar
1 gul lök i bitar
grädde, ca 3 dl
röda vinbär, ca 1 dl
3-4 rödbetor (ganska små)
 
Detta fick puttra på ett par timmar och smakade jättegott!
 
Rödbetor tillhör inte strikt LCHF, men såklart man kan äta lite rödbetor om man skulle känna för det! :-)
 
Rödbetor innehåller 8,5 g kolhydrater/100 g
Morötter innehåller 8,7 g kh/100 g
Potatis innehåller 16,4 g kh/100 g
Lök innehåller 6,0 g kh/100 g
 
Postat av: Lana

Mmm... gott, gott! Jag tycker också att man kan äta ibland rödbetor eller morötter... De är ju ändå så nyttiga! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Svar: Eller hur! Inte varje dag, men någon gång ibland... :-)
Angelica

2012-09-24 @ 21:23:05
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: