Dermografism eller skrivklåda

Publicerat 2012-09-17 21:07:00 | i kategori Vardag & familj,

Jag skrev tidigare att jag åt antihistamin varje dag, och att jag skulle berätta varför senare. Nu tänkte jag berätta det.
 
Jag har något som heter Dermografism, eller Skrivklåda som det också kallas. Och det betyder att det kliar och kliar... överallt...
 
Det började under andra graviditeten. Alla trodde det var vanlig graviditetsklåda. Men förlossningen kom. Inget blev bättre. Jag blev rådd till att vänta tills jag slutade amma. Det kunde ju vara hormonerna. Men det hjälpte inte. Jag väntade tills mensen kom tillbaka - det slutade ändå inte klia.
 
Det kunde komma när som helst. Jag satt ofta uppe på nätterna och kliade. Jättekul när man dels var vaken på nätterna pga en bebis och sen inte kunde somna pga klådan...
 
Till slut var det en läkare på vårdcentralen som gav mig en diagnos. Som jag själv gett mig efter att jag googlat. Och jag fick cetirizin - antihistamin som jag äter varje dag. Och Tavegyl som jag tar när det är extra jobbigt.
 
Dermografism är en variant av urtikaria - nässelutslag. Varför jag har det går inte att ta reda på, men jag är troligen allergisk mot något. Min gissning är att det är något jag äter, men jag hittar inte den gemensamma nämnaren. Det kan vara något vanligt livsmedel eller någon tillsats. Och tillsatser är ju svårt att undvika idag, även om jag försöker.
 
Nuförtiden håller jag klådan i schack med tabletterna. Det börjar oftast klia efter att jag duschat och torkat mig med handduken. Oftast på armarna, ryggen, runt BH-bandet. Det blir illröda märken, det brukar se ut som jag blivit piskad på ryggen... Ibland blir det upphöjda vita märken.
 
Anledningen till att det kallas skrivklåda är att märkena blir kvar på huden. Dels av klådan, men det går också att skriva på huden. Det behöver inte ens klia för att det ska bli märken, ibland räcker det att jag kommit åt huden.
 
Så har jag röda märken är det ingen fara! Jag har bara råkat klia mig...
 
Armen och halsen efter klådaDet är lite jobbigt när det är uppe vid halsen då det syns så tydligt


Så här står det på Allergi.nu

"Efter en lätt rivning av huden uppstår en röd eller vit svullen och kliande linje där man har rivit. Besvären pågår under ca 30-60 min och sedan ser huden åter normal ut. Ibland kan andra sorters nässelutslag förekomma samtidigt.

Det är inga problem så länge huden inte rivs eller gnuggas, men redan hårdhänt torkning med en handduk kan utlösa besvär. Klådan gör att man river sig, vilket ger mer kliande utslag och då uppstår en ond cirkel."

På wikipedia kan man också läsa om detta här. Där finns också en bild där någon skrivit på huden.

Förresten, är det någon anna som hört talas om detta förut?

 

Postat av: Mia

Usch, det lät inte kul. Då kanske jag ska klargöra att det inte var sån skrivklåda jag skrev om i min blogg tidigare, utan ett helt vanligt behov av att skriva av mig lite. Hade ingen aning om att det faktiskt fanns nåt medicinskt som hette så!! Och visste inte heller att du fortfarande hade kli-besvär! :O

Hoppas du kommer på nån vettig orsak!

Svar: Det är nog något jag får leva med tyvärr...
Angelica

2012-09-17 @ 21:36:34
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/
Postat av: marie fällmer

Men usch o fy! Lider med dej. Jag skulle få panik. Drabbades av leverhepatos nu under sista grav.veckorna å det var det vidrigaste jag upplevt. Började komiskt nog efter tolvslaget på nyårsafton å det tog ett tag innan jag fattade vad det var. Min klåda var värst under fötterna å i handflatorna...Tack o lov försvann det efter förlossningen! Hoppas du slipper din klåda oxå!

Svar: Jag har lärt mig leva med det men klarar mig inte utan tabletterna. Innan var det hemskt och väldigt psykiskt påfrestande också.
Angelica

2012-09-17 @ 22:03:53
Postat av: Sonja

Men HU! Såhär ska du ju INTE behöva ha det!!
Och du har inte kommit någonstans med dina funderingar om ev. matintolleranser? Vad har du gjort för ev. tester? Etc..

Har inte hört talas om det här innan, men ett är då säkert, du ska inte behöva stå ut med det! Det MÅSTE finnas något som hjälper!

Svar: Jag vet inte vad det beror på, men jag har heller inte tagit bort något livsmedel en längre tid för att testa heller. På läkaren lät det som att det inte var någon mening att göra några allergitester eftersom man inte har någon aning om vad man letar efter.
Just nu har jag börjat undvika citronsyra, E330, för att se om det kan ha något med det att göra.

Tack för att du tog digt tid att läsa och kommentera! :-)
Angelica

2012-09-17 @ 22:05:56
URL: http://motionwellness.blogspot.se
Postat av: Camilla

Hej!
Jag googlade och hittade hit. Jag har också demografism/urtikaria och ser exakt lika dan ut som dig på bilderna! Ständig klåda, kyla, värme efter dusch etc.
Problemet för mig är att jag är allergisk mot allergitabletterna.
Antihistaminet i sig ger mig extrema nässelutslag över hela kroppen och det blir värre än innan. Sjukt jobbigt!! :/ Avskyr denna diagnosen och önskar de kunde göra något åt den.. Om jag ändå kunde äta allergitabletter som du.

Svar: Usch då, det där lät ju mycket jobbigare än vad jag har. Tack vare tabletterna funkar det, även om det blir jobbigt ibland. Men innan jag fick dom höll jag på att bli galen. Jag tror att det beror på något i kosten, men har inte hittat vad det är. Hoppas det nån gång blir bättre för dig!!! Kram
Angelica

2013-04-09 @ 01:00:51
Postat av: sofi

Hej, jag är född med demografism då de är ärftligt tyvärr xD min syster som är 30 år fick demografism för två år sedan. Det är jätte jobbigt jag reagera speciellt på sköljmedel och parfymer de irriterade min hud jätte mycket. De är lite att man lär sig leva med de men det är ju jobbigt om man drar handen över halsen och alla frågar vad man ha gjort eller om man är allergisk mot något. Men doktorn sa till mig att det är överkänslig hud, (en allergisk reaktion i huden) och tyvärr inte går att bota.

Svar: Jättejobbigt är det, även om man lär sig leva med det. Mina tabletter har hjälpt mig mycket. Och jag märker även att min klåda blir bättre när jag är extra noga med vad jag stoppar i mig, så nog tror jag att kosten har något med det att göra. Har läst att någon blivit av med det genom att utesluta citronsyra, E330 till exempel. Har funderat på att byta ut sköljmedlet, tvättmedlet har jag redan bytt ut, ifall att de också skulle ha något med saken att göra. Bota går det nog inte, men att lindra symptom och att undvika att det bryter ut så mycket tror jag på.
Angelica

2013-07-05 @ 21:41:20
Postat av: Johanna

Jag fick dermografism när jag ammade mitt första barn. När jag slutat gick det saaaakta nästan bort. Ammar nu mitt andra barn och det är tillbaka med full styrka. Antar och hoppas att det försvinner sen. Nyfiken på vad som gör det. Men någe hormoner kan man ju anta kanske i mitt fall.

Svar: Ja, mycket konstigt det där. Jag vet heller inte vad det beror på. Jobbigt är det, tur det inte är konstant, inte för mig nuförtiden i alla fall. Det kommer och går. hoppas det går över för dig när amningen är över!
Angelica

2013-11-11 @ 19:53:28
Postat av: Oskar

Det kan försvinna. Jag fick det vid 15-årsåldern. Efter några år försvann det och nu kom det tillbaka. Båda gångerna föregått av tunga känslosamma perioder. För mig verkar det triggas psykosomatiskt. Håll ut.

2014-07-09 @ 17:04:13
Postat av: Malin

Hej. Googlade och hittade din sida om dermografism. Jag har haft utslag i 1-2 år nu, och senaste 3 månaderna har det blivit mkt värre å speciellt eftersom det nu kommer i ansiktet. Så fort jag rör ansiktet så blir det rött eller om jag kliar så blir det vita streck med rodnad runt som svullnar..ska få komma till en hudläkare nu iaf. . tänkte höra om det blivit bättre för dig eller om du har fått någon medicin för att hålla den i schack ännu mer??

2014-09-05 @ 21:02:27
Postat av: Malin2

Hej Malin, hur går det med dermografismen? Jag har också det.

2014-09-18 @ 14:35:51
Postat av: mia

följer gärna detta om klådan då jag känner igen detta som ingen läkare sagt något om för mitt bästa

2014-10-25 @ 11:40:54
Postat av: Anonym

Hej, jag har haft demografism sen jag var 7-8 år
Tror det var vår katt som utlöste det. Kluriga för mig var att det försvann helt när jag var gravid och sen kom det tillbaka direkt efter förlossningen.
Jag har haft bröstcancer 2 ggr. Demografismen försvann när jag fick cellgift och kom tillbaka när cellgiftsbehandlingarna var klara.
Jag som du kan lindra det med antihistamin/allergimedicin.
Min teori är att det är kopplat -precis som du skriver- till någon allergi- men jag har inte själv listat ut vilken allergi jag har :-(
Hoppas du hittar lösningen på din gåta, så kanske det försvinner!
Lycka till!
Carina

2015-03-29 @ 07:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: