Viktminskning hittills

Publicerat 2012-08-05 22:21:00 | i kategori Jag och LCHF, Viktminskning,

Jag började med LCHF för första gången i mars 2010. Men jag lyckades inte hålla i det mer än några månader åt gången. Jag var ganska ensam om att äta på det sättet då och det var svårt utan stöd, och jag ifrågasattes av många. Idag bryr jag mig inte om det. Jag vet vad jag mår bra av. Och jag har läst så mycket om det så för mig finns det inget alternativ idag.
 
Nu har jag kört LCHF sen 28 november 2011. Då fick jag hjälp av min man som också började äta som jag och av en arbetskollega som drog med mig på det här. Min man är smal och behövde inte alls gå ner några kilon, men gjorde det för att stötta mig.
 
Jag har under den här tiden ätit ganska strikt på så sätt att jag i princip inte ätit något med socker eller typ pasta, potatis sen dess. Men inte så strikt på så sätt att jag ätit 86% choklad, jag bakar LCHF, jag äter saker med lite mer kolhydrater ibland, det är inte alltid som det fungerar i verkliga småbarnslivet att bara äta hemlagat, jag äter även sånt med tillsatser som jag egentligen är emot för att det inte alltid funkar annars. Men jag är en väldigt dedikerad, hängiven LCHF:are.
 
Så har det gett några resultat då? Ja det har det. Förutom att jag mår bättre överlag, med en mage som mår bättre har jag också gått ner i vikt. Men i och med att jag inte varit jättestrikt har det inte skett någon jätteförändring med kroppen. Jag har totalt sett, idag, gått ner exakt 9,6 kg på 8 månader. Och tappat 7 cm runt magen. Alltså, inte någon väldigt snabb takt, men så här i efterhand kan jag ändå tycka att det är en rätt lagom takt. Men när man är mitt uppe i det vill man naturligtvis att det går snabbt, jag också! Kanske beror det också på att jag äter antihistamin varje dag, året runt. Det kan göra det svårare att gå ner i vikt. Varför jag äter det berättar jag om en annan gång.
 
Min vikt kan hoppa mycket upp och ner. Det är ganska jobbigt att se kilona flyga upp och ner vecka efter vecka. Det händer rätt ofta att jag tappar eller går upp TRE kilo på en vecka. Jag har lätt för att samla vatten. Och jag är rätt känslig för menscykeln.
 
Jag hade en lååång platå på FYRA månader då jag gick upp och ner samma 2 kg hela tiden. Så fort jag trodde att jag började gå ner gick jag upp igen. Men jag vägrade släppa LCHF för jag VET att det här är den rätta metoden för mig. Att äta nyttig, naturlig mat KAN INTE vara fel! Så jag vägrade ge upp. Och till slut släppte det! Ändå hände det att jag fick kommentarer under den tiden om att jag måste gått ner mer i vikt, så kanske att det syndes nåt utan att jag själv märkte det.
 
Jag har vägt mig nästan varje dag nu i nio månader. På slutet ännu oftare, flera gånger om dagen, och det känns inte riktigt sunt. Därför har jag idag beslutat mig för att bara väga mig EN gång i månaden hädanefter. Första söndagen i varje månad. Och vågen är gömd så jag kommer ändå inte hitta den. En gång i månaden väger jag mig och tar mina nya mått och jag hoppas på att sakta men säkert fortsätta gå ner.
 
Jag hittade ingen bild från tiden innan november, men jag hittade bilder jag måste tagit någon gång i februari-mars i år. Då hade jag redan gått ner ca 4 kg. Idag tog jag nya bilder och jag ser att jag inte ser riktigt lika gravid ut längre. :-)
 
Bilderna till vänster: feb/mars 2012 ca -4 kg
Bilderna till höger: 5 aug 2012 - 9,6 kg
 
 
Postat av: Lotta

Duktigt!!!

Svar: Tack Lotta! :-)
Angelica

2012-08-06 @ 08:15:03
URL: http://ecin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: