Rotsaksgratäng

Publicerat 2012-09-16 21:36:43 | i kategori Alla recept, Mat,

Idag blev det lite Kajsa Warg. Eftersom vi tagit fram en älgstek ur frysen behövdes det något gott till. Jag tog vad som fanns hemma och det blev en rotsaksgratäng!
 
Rotsaksgratäng
1 bit kålrot (1/4)
1 hel majrova
1 gul lök
1 bit purjolök
5 dl grädde
ost
parmesan
 
Jag hackade löken. Skivade rotsakerna. Lade alltsammans i en form. Hällde över grädde. Gräddade i 175 grader i kanske 20 min? Sen tog jag ut den och lade på ostskivor (hushållsost) och riven parmesan. In i ugnen igen på 225 grader i kanske 20 min till.
 
Jättegott!
 
Det hade nog smakat ännu bättre med lite vitlök också. Och salt och peppar, nu kryddade vi på tallriken i stället. Och så går det ju att använda de rotsaker man har hemma. Visst, rotsaker tillhör väl inte strikt LCHF, men som jämförelse innehåller lök 6% kolhydrater,  majrova 6%, kålrot 6,4%, morötter 8,7%, rödbetor 8,5% och potatis 16,5%.
 
(Jag brukar inte ha majrova hemma, men maken hade köpt den på Bondens marknad på torget förra helgen, och nåt skulle den ju användas till...)
 
Majrovan är den till vänster



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: