Kokospannacotta med citron och hallon

Publicerat 2013-04-07 20:55:16 | i kategori Blandat,

 
Jag hittade receptet på kokospannacottan när jag var inne på den underbara bakbloggen Sweet and simple. Hon hade i sin tur hittat det hos Åse. Jag gjorde den lite annorlunda, jag hade ingen lime, och för lite citron och så tog jag ingen sötning alls. Jag kände att jag ville hålla mig ifrån det den här helgen. Det tog väldigt lång tid för den att stelna, jag hade den i frysen i 2-3 timmar innan det hände nåt med den. Vet inte om jag gjorde nåt fel, men den blev ju klar till sist! :-)
 
Angående sötningen så funkade det utan, men jag hade gärna gjort den sötare. Det får det bli nästa gång. Och kanske med mer citron, jag tycker om citron och det hade nog varit gott om det hade smakat mer av citronen.
 
Igår provade jag den med bara några hallon till. Och idag gjorde jag den med en vaniljhallonspegel. Här skriver jag receptet som jag gjorde det. Om ni vill ha ursprungsreceptet får ni leta reda på det på länkarna ovan.
 
 
Kokospannacotta med citron 4 port
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 liten ekologisk citron
  • 1,5 dl grädde
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 gelatinblad
  • ev. sötning
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Koka upp kokosmjölken med grädde. Riv skalet på citronen och tillsätt det tillsammans med saften från citronen. Låt det småputtra i några minuter. Tillsätt eveventuellt sötningsmedel eller socker. Dra bort från värmen och lös gelatinbladen i mjölken. Häll upp i formar och låt stelna i kylen. Innan servering så pressa över lite lime och garnera med citron eller hallon. Servera exempelvis med mer citron och/eller bär.
 
Vaniljhallonspegel
  • ca 3 dl frysta hallon
  • 2 tsk vaniljpulver
  • ev. sötning
Värm hallonen i en kastrull. Blanda i vaniljpulver och eventuell sötning. Ta sedan en finmaskig sil och pressa ut saften. Fördela sedan saften över pannacottorna. :-)
 
 
Postat av: Lotta

Sv: Jag köpte den koftan på Indiska för några dagar sedan, den kommer från deras nya ekologiska kollektion så den var verkligen jätteskön! Precis sådär mjuk och gosig som man vill att dom ska vara :)

2013-04-07 @ 21:35:41
URL: http://olesenstjej.blogg.se
Postat av: Hanna

Åh vad glad jag blev då du hade kikat in på min blogg och lämnat en sån fin kommentar. Så himla glad blev jag! Stort tack för orden! Har förresten prövat dina kesoplättar. Eller ja. Jag prövade göra en enda stor pannkaka av det. Och ja, det blev just pannkaka, hahaha. Det blev som en stor otymplig deg i stekpannan. De kanske heter kesoplättar av en anledning ;) Jag ska pröva på plättar nästa gång iallafall. Haha, ja jag är också Sundsvallare :) Gymmar på Ester, sjukt bra ställe. Såg att du kör på Friskis, vilket jag gjorde i fjol. Bra där också!

Svar: Ja, gör dom som plättar. De tar en stund att göra, längre än vanliga, man måste ha tålamod. :-)
Angelica

2013-04-08 @ 00:23:44
URL: http://hannahollender.shapemeup.se
Postat av: Mli - Nybliven mamma till Elton ♥

Nix, inte testat med badtermometer, inte ännu iaf. Kanske köper oss en, är ju värt att testa.

Men vilken fin blogg :) Massa godsaker!

Svar: Tack detsamma, du har en jättefin blogg! Hoppas det funkar bättre med baden! :-)
Angelica

2013-04-08 @ 18:08:31
URL: http://idamli.blogg.se
Postat av: Stina - The Naked Ambition

Åh, toppen! Ska definitivt prova, tack :)

2013-04-09 @ 20:48:18
URL: http://thenakedambition.blogg.se
Postat av: Marias Bakglädje

åh vad gott! Jag älskar pannacotta och jag älskar kokos, alltså måste detta vara helt grymt! :)

2013-04-16 @ 13:23:31
URL: http://mariasbakgladje.blogg.se
Postat av: Daniella Blomqvist

Den ser helt fantastisk ut, jag måste prova att göra den!

2013-04-16 @ 13:32:13
URL: http://daniellablomqvist.blogg.se
Postat av: Peter Daggert

Gott med kokos och måste testa denna

Svar: Gör det :-)
Angelica

2013-04-16 @ 13:32:25
URL: http://geriatrik.blogg.se/
Postat av: Emma Mattsson

ÅÅÅÅÅÅHHHH GUUUU VAA GOOOOTT! :D

2013-04-16 @ 13:38:46
URL: http://www.emmwah.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: