Någon som testat whole 30?

Publicerat 2013-04-17 21:36:00 | i kategori whole30,

Jag sitter och läser på lite om whole 30 hos Ealina,hon har ett inlägg med länksamling till vad som kan vara bra att veta, läs det gärna HÄR.
 
Jag är nyfiken och funderar på att prova. Men jag vet inte om jag skulle klara så lång tid. Jag har ju provat fakir förut, och mejerifritt och det var svårt. Så det här kommer också bli svårt. Men jag skulle kunna äta bär och nötsmör. Mina favoriter! :-) Och kanske till och med lite frukt. 
 
Är det någon av er som testat detta? Eller skulle vilja prova? Det skulle kännas lättare om det var någon fler som hakade på! :-)
 
Kort sagt så handlar det om att bara äta mat som är bra för kroppen och utesluta allt annat. Inget socker eller sötningsmedel, inga baljväxter eller spannmål. Leva på kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, nötter, frön, fett och frukt.
 
Whole30 är ett unikt program som är framtaget för att man själv ska kunna förändra sitt liv på trettio dagar. Ett sätt att skapa en hälsosam metabolism, läka "magen", lugna ner systemisk inflammation och få ett stopp på ohälsosamma cravings, vanor och knasiga förhållanden till mat.
 
Det låter väl bra? :-)
Postat av: Tina

Har själv ätit LCHF sen ett år tillbaka o har aldig mått bättre. Min mage har varit katastrof fram till jag gick över till LCHF, jag äter kosten flrst o främst av hälsoskäl inte för viktnedgång. Vi ses på bloggdagen o förhoppningsvis får vi chansen att prata lite om LCHF. Kramisar Tina

2013-04-17 @ 21:59:02
URL: http://home2tiny.blogspot.se
Postat av: Tina

Opps sorry, fick för mig att du skulle på bloggdagen men så var inte fallet, men vi kanske kan ge varandra tips om LCHF ändå. Kramisar Tina

Svar: Ja, jag funderade på vad du menade :-) Ska kolla in din blogg, kram!
Angelica

2013-04-17 @ 22:02:33
URL: http://home2tiny.blogspot.se
Postat av: Lana

Jag har också sett lite här och där att folk äter på det sättet...något liknande som paleo...
Det jag däremot är rädd för (just i mitt personliga fall) att nötter, bär och frukt kommer igen att sätta igång mitt sötdug och en gasig mage... Är superkänslig! Så mitt sätt att äta är mejerifritt, bara gröna bladgrönsaker, inga kålsorter och massor med fisk, kyckling och då och då fläskkött av bra kvalité. Äter jag så, och inte "fuskar" med bär, nötter och frukt, mår jag toppen! :)
Jag tycker du kan prova och känna dig fram, i alla fall hur mycket du "går igång" på nötsmör, nötter, frukt och bär! Om du har kontroll över ditt sötsug och inte överäter de här "godsakerna" då är det ju fritt fram! Huvudsaken att det sättet att äta förespråkar bra, nyttig och naturlig mat! :)
Lycka till!
Kramar!
//Lana

Svar: Ja, jag tänker känna mig för. Om jag märker att jag inte klarar nötter, bär och frukt så kommer jag inte äta det. Huvudsaken är att jag ska hålla mig till den naturliga maten. :-)
Angelica

2013-04-18 @ 06:32:12
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Rebecca

Jag tycker absolut du ska prova! Med LCHF i grunden så kan det väl inte vara stora utmaningen. Jag äter vanligvis paleo, men man är ju bara människa och det slinker in mat man vanligvis inte äter, gärna oftare och oftare. Då brukar jag köra en Whole30 för at "re-setta" kroppen. En Whole30 är ju en extrem form för paleo och ska, som namnet tillsäger, vara i 30 dagar. Min första gång var en otrolig "eye-opener". Jag åt sunt innan, ganska så likt LCHF fast lightprodukter (fy!), men fick bra resultat även om jag hadde glömt/missförstått några punkter (paleo-pizza anyone?). Min stora fiende är baljväxter by the way.

Är du inte van med att äta frukt & nötter så tycker jag inte du ska göra det bara för att det är tillåtet. Fast, det er ju inga stora mängder dem förespråkar, fruktsocker och Omega 6 you know... Första veckan är lite svår, och första helgen (ingen äntligen-helg-vin!), men kommer man bara över den så är det nästan rutin.

Lycka till!

//Rebecca

Svar: Ja, nu är jag igång! Blev en start idag, fast jag egentligen hade tänkt läsa på mer. Men känner att jag behöver det. Som du säger för att "re-setta" kroppen. :-)
Angelica

2013-04-18 @ 10:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: