Pajbuffé med efterrätt

Publicerat 2013-02-25 20:11:00 | i kategori Blandat, Mat,

Som jag sa har min man fyllt år. Vi hann aldrig med något firande då i torsdags, det var vanlig vardag. Jag tränade på morgonen och dotterna hade ridning på kvällen. Han fick sina presenter på morgonen, men det var allt. Sen så har ju yngsta varit sjuk i feber och förkylning och är fortfarande väldigt förkyld så det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss i helgen.
 
Men igår kom i alla fall mina föräldrar, och min yngsta lillebror hit och uppvaktade. Jag skulle bjuda på paj hade jag tänkte. Inget särskilt med det. Jag hade sett ut en kycklingpaj jag skulle laga och äldsta dottern önskade sig en köttfärspaj jag brukar göra, fast hon ville ha med vanligt skal. Och det vill ju inte jag, så jag tänkte göra två versioner av den. Alltså totalt tre pajer.
 
En sak jag måste komma ihåg till nästa gång är att det ALLTID tar längre tid att göra en matpaj än vad jag tror!! Och ännu längre att göra tre stycken... Med tre olika pajdegar... Puh... Jag skulle naturligtvis hitta på en egen pajdeg också, bara för att jag inte hittat den ultimata pajdegen ännu. Det gjorde jag inte nu heller... ;-)
 
Jag är rätt bra på att laga mat, men ibland kör det bara ihop sig. Det vore ju enklast om man var helt själv och hade lite lugn och ro, men tillsammans med en gallskrikande treåring tappar jag lätt koncentrationen... Vilket resulterade i att ena pajdegen inte bara förgräddades, utan gräddades i förtid... Jag öppnade fel öppning på saltkaret... Jag förlitade mig på att min man skulle se när pajerna var klara - ena pajen vart bränd... 
 
Som tur var var det inget som märktes i slutresultatet. Pajerna blev bra. Köttfärspajen hittar du recept på HÄR (pajdegen jag använde den här gången lägger jag inte ut) och kycklingpajen kommer i ett eget senare inlägg!
 
Köttfärspaj, kycklingpaj, blandad sallad och så en liten köttfärspaj
 
Min efterrättstallrik. Och det blev lite till efteråt... Cheesecakebrownie, Donut Cake, grädde och hallon.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: