Matdagbok 3 januari 2013

Publicerat 2013-01-03 22:55:16 | i kategori Matdagbok,

Igår och idag när jag jobbat har jag ätit lite striktare LCHF än vad jag gör normalt, eller mer strikt än vad jag gjort senaste tiden... ;-)
 
Frukost 9.00: ett kokt ägg med majonnäs, en kopp te med 1 tsk kokosfett
 
Lunch 11.45: sjögräsnudlar med kyckling, vitkål och en avokado (jordnötter, lök och sweet chilisås i vitkålen)
 
Mellanmål 14.00: ett kokt ägg, en kopp te med 1 tsk kokosfett
 
Middag 17.30: älgfärsbiffar med broccoli, haricot verts med olivolja och fetaost. Lite av min hemlagade bearnaisesås (som blir som smör i kylen)
 
Kvällsfika 21.30: en bit brie
 Idag tog jag och fyllde i min mat efter bästa förmåga i appen shapeupclub för att se var jag hamnade. Och fast jag försökt vara strikt hamnade jag ändå på 27 g kolhydrater. (eller 22, vet inte hur mycket den vägde, och det var lite olika resultat i appen)
Jag får se hur jag gör imorgon när jag är ledig om jag ska lägga in allt då också. Jag har ju inte brukat hålla koll på det, men om jag vill få viktminskningen att komma igång igen måste jag kanske ha lite bättre koll.
Hur gör ni? Räknar ni kolhydrater?
 
Postat av: Catharina

Jag räknar inte kolhydrater alls, å andra sidan är jag inte helt sockerfri heller utan äter skräp dessimellan :(

Det jag spontant ser är du äter ganska många gånger/dag och ganska lite vid varje måltid, samt att det inte går så många timmar mellan måltiderna. Jag skulle hoppa över mellanmål och kvällsfika. Och äta mer vid de andra 3 måltiderna. Det är kanske därför du inte går ner, för att du äter för lite och ofta istället för sällan och mer! Försök att äta samma tider varje dag, kroppen älskar rutiner.
Testa att dra ner på mejerier, nötter och choklad. Fuska inte! Ät mer grönsaker! Sen kan du ju prova gröna kuren en period! Då äter man allt protein, bara gröna grönsaker och fett från avokado, smör, kallpressade oljor, kokosfett, frön/nötter., Googla på gröna kuren! Sorry om jag lagt mig i ditt sätt att äta :( Jag ville bara ge dig tips som jag använde mig av när jag gick ner 30 kg för några år sedan.

Hoppas mina råd kan hjälpa dig!
Kram C

Svar: Jag äter nog för många kolhydrater för att gå ner. Eller jag går ju ner, men otroooligt sakta ;-) Försöker dra ner lite på mejerier, nötter och choklad, så får jag se hur det går. Och det är bara bra att du ger tips, jag tar absolut inte illa upp!! :-)
Angelica

2013-01-03 @ 23:45:34
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

Nix räknar aldrig numer är väl för lat antar jag ;)
Kör oftast m handflatemodellen o det är enkelt.....sen har jag ju ätit så här ett bra tag så det går väl på rutin.....när jag kör strikt så är det ost och mejerier som dras ner på.
Ha en bra dag o du utan sweet chilin hade det blivit mkt lägre antal kh......och jordnötterna oxå...

Svar: Ja handflatan brukar jag tänka på ibland också. Jag har ju också ätit länge så det går på rutin, men det är just det där med att det vore roligt om vikten minskade som jag ville också ;-) Och jo, visst hade det blivit mindre med sweet chili och jordnötter :-)
Angelica

2013-01-04 @ 05:56:12
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: Lana

Jag räknar inte heller kollisar... Brukar köra med Periodisk fasta, dvs att jag börjar äta runt 11-12-tiden och sista måltid är innan 19-20.00. På så sätt äter jag två ggr med två bra och mättande måltider... och på så sätt behöver jag inte några mellanmål... jag är ej hungrig mellan mina måltider.
Spännande med den här appen... ska kolla den också! :)
Ha en toppen fredag!
Kram
//Lana

Svar: Ok, du kör med PF. Jag har gjort det i omgångar, men aldrig så länge, mest när jag känt för det. Gör du det även på helgerna? Tycker det kan vara lite svårt med barnen då, eftersom jag säger åt dom att det är viktigt med frukost... :-)
Angelica

2013-01-04 @ 07:55:36
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Monkan

Räknar inte heller. Jag tillhör de som äter ganska mycket fett, eller väldigt mkt, äter inte rotfrukter, mest kål, en del ovanjordsgröndaker. Äter ofta bara tre ggr om dan, sällan mellanmål. Förut åt jag hela tiden. Det enda jag stoppar i mig mellan målen är det jag provsmakar på mitt jobb, men är det spannmål spottar jag ut..!
/M

Svar: Hej Monkan! :-) Kul att du kommenterar! Jag försöker äta mycket fett, men inser att det smyger in mer kolhydrater än jag egentligen vill. Men jag är nog snart på banan igen och blir mätt på de riktiga målen, som jag brukade vara. Den där julen.... ;-)
Angelica

2013-01-04 @ 09:41:10
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Jag räknar inte kolhydrater. Nya produkter jag köper kollar jag näringsinnehållet på för att få ett hum om jag vill köpa det eller inte.

Svar: Jo, jag brukar kolla innehållet jag också. Vissa saker äter jag ändå, om det är liten mängd som ska ätas.
Angelica

2013-01-04 @ 11:57:04
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Kimzan

Äggmjölk... det får mig verkligen att må illa bara ordet.
Jag har SÅ svårt för det... ägg alltså.

GI och LCHF är all in på ägg. Men jag vet inte varför jag har så svårt för det. Jag äter kokta ägg och stekta ägg. Och omelett... men jag tror det är mängden ägg och allt man rekommenderas att göra med ägg som får mig att må illa.

Tänker förmkt på doften av ägg HAHA

Men jag kanske får prova, och övervinna min rädsla!

Duktig du är.... du inspirerar mig, både här och på instagram

Svar: Haha! Ja jag kan ju inte påstå att det låter gott med äggmjölk... Jag har ätit LCHF i tre år och inte förrän nu provat... Men det var inte så illa som det låter. Fast jag tror inte jag hade gillat det då, när jag började med LCHF. Jag hade så svårt med allt fett och grädde då, fettskrämd som jag var. Men nu är det andra smaker jag gillar!
Jovisst är det en hel del ägg, de är ju otroligt nyttiga! Och jag har själv inga problem med det, jag gillar ägg och tycker inte de luktar illa, men ibland kan det bli för mycket. De gånger jag känner att jag vill vara striktare äter jag mer ägg än vanligt.

Och tack Kimzan, jag blir jätteglad över att du säger så!! :-)
Angelica

2013-01-05 @ 19:24:51
URL: http://urformtilliform.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: