Nötsmör

Publicerat 2013-01-17 21:20:37 | i kategori Mat, Tips,

Jag bara älskar nötsmör!!! Det går att göra själv genom att rosta nötter och sen köra dom i mixer tills det blivit smör. Men jag har aldrig provat på det själv. Det är för enkelt att köpa på affären! :-)
De jag har testat, och har hemma är jordnötssmör, mandelsmör, hasselnötssmör och cashewnötssmör. Jag har svårt att välja ut en favorit för alla är verkligen goda. Jag är sugen på olika vid olika tillfällen. Oftast tar jag bara en sked och stoppar ner i burken och njuter av den som den är!
Var jag köper dom? På ICA. Ibland finns det på min lokala ICA-affär, och ibland får jag leta reda på någon större affär.
Kravmärkt jordnötssmör med krämig len konsistens. Innehåller 99.3% rostade jordnötter samt havssalt. Gott som spread på smörgåsen och fyllning i kakor och bakverk.
Energi 625 / 2590   Kolhydrater 13
Protein 29   Fett
52
Källa: Haugen-gruppen.se

En rund ljuvlig smak från ekologiska sötmandlar. De varsamt rostade mandlarna har fått behålla den näringsrika hinnan vilket ger en rustikare upplevelse med mer fibrer. Passar i efterrätter eller på en sked precis som det är.

Innehåller inga som helst tillsatser utan består endast av varsamt rostade och finmalda mandlar och inget annat.

Kan innehålla spår av sesamfrön, jordnötter, hasselnötter och andra nötter.

Energi
2379kJ/575 kcal
Kolhydrater 3,5 g varav sockerarter 1,7 g
Protein 21,0 g
Fett 53,5 g varav mättade 4,1 g
Kostfibrer 14 g

De ekologiska hasselnötterna med den typiska nötsmaken ger de flesta bakverk ett lyft. De varsamt rostade nötterna har fått behålla den näringsrika hinnan vilket ger en rustikare upplevelse med mer fibrer.

Innehåller inga som helst tillsatser utan består endast av varsamt rostade och finmalda hasselnötter och inget annat.

Kan innehålla spår av sesamfrön, jordnötter, mandlar och andra nötter

Energi
2623 kJ/635 kcal
Kolhydrater 6,9 g varav sockerarter 2,4 g
Protein 14,6 g
Fett 61 g varav mättade 3,9 g
Kostfibrer 7,3 g
 
 

Ett lent smör gjort på endast ekologiska cashewnötter som rostats varsamt. En mild rund smak som passar perfekt i smoothies och glass.

Innehåller inga som helst tillsatser utan består endast av varsamt rostade och finmalda cashewnötter och inget annat.

Kan innehålla spår av sesamfrön, jordnötter, hasselnötter och andra nötter.

Energi
2370 kJ/564 kcal
Kolhydrater 29 g varav sockerarter 2,2 g
Protein 18 g
Fett 42 g varav mättade 8,3 g
Kostfibrer 5,7 g
 
Postat av: Lana

Mandelsmör är min favorit! Jag köper alltid den till min lila fredagsmys! :)
Ha en fin fredag!
Kram
//Lana

Svar: Gillade den inte från början, men nu har den också blivit en favorit :-)Kram
Angelica

2013-01-18 @ 07:55:58
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Matilda

Vilken grym bloggdesign du har! att headern lixom försvinner och menyn är kvar. :)

Svar: Tack! Det är blogg.se:s PRO-design... ;-)
Angelica

2013-01-18 @ 12:47:14
URL: http://muttiz.blogg.se
Postat av: ealina

Mm, jag är med en nötsmörsaddict i perioder.. Jag var tillslut tvungen att göra mina egna smör då det blev aaalldeles för dyrt, haha. Cashewsmör är lättast och blir bäst då de är så krämiga i sig själva. Även "mitt" mandelsmör med lite salt och kaffe i är dundergott! Men Renee Voltaires mandelsmör är nog det underbaraste som finns.. *drömmer*

(däremot kan jag tipsa om att skippa valnötssmör, för det är iiinte gott, hehe)

Svar: Haha! Jag försöker hålla mig ifrån smöret, men mandelsmöret har ju rätt lågt kolhydratinnehåll i alla fall, så det har jag börjat tillåta mig mer och mer :-) (Jag ska hålla mig undan valnötssmöret, jag lovar)
Angelica

2013-01-18 @ 12:49:59
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Måste rekommendera att smaksätta hasselntössmör med kakao, så gott med "nutella"!

Svar: Tror jag gjort det nån gång, fast med lite grädde och grejer :-) Ska testa med kakao! Tack för tipset!
Angelica

2013-01-18 @ 13:18:03
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: mittilivetochjag

Visst är de goda! Vi äter dem alla. Vi gör även egna men utan att rosta nötterna innan. Det går bra det med.
<3

Svar: Jag hinner liksom inte med att göra allt jag vill, så då blir det lätt att köpa :-)
Angelica

2013-01-19 @ 21:38:41
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: