Blommor och tankar om kommentar

Publicerat 2013-03-02 18:52:00 | i kategori Personliga tankar,

Hej alla glada!! Hoppas ni har och har haft en fin lördag!! Här har det varit väldigt blandat väder, snöfall, blåst och solsken. Och nu snöar det igen. Jag hann i alla fall med att ta en promenad medans det var uppehåll och fick till och med lite sol på mig. Det behövde jag efter att ha varit inomhus en vecka.
 
Jag börjar med att bjuda på några bilder från den fina blombukett som står på vårt köksbord. blommar för fullt och doftar väldigt gott! En present till maken från mina föräldrar.
 
 
Hur har min dag varit då? Tja, den började inte bra. Jag drömde väldigt oroligt, olika drömmar, om att jag glömde hämta min dotter på fritids, att det tog flera timmar innan hon blev hämtad, att det var en man som tog sig in i huset, ringde polisen, oroade mig för resten av familjen, gömde mig, hoppade ut genom fönstret... Så när jag vaknade hade jag en väldig huvudvärk som inte ville gå över trots alvedon. Inte likt mig att vakna med huvudvärk, men det var säkert de intensiva drömmarna. Det tog faktiskt flera timmar innan den gick över.
 
Sen blev jag än mer nere, för vår planerade fjällresa var tvungen att skjutas upp på grund av väntad snöstorm efter vägen. Och så strulade mobilen, min kära mobil. Kan göra vem som helst deprimerad... ;-) Till denna låga sinnesstämning kom då en kommentar på bloggen som gjorde mig mer nedstämd. Både arg, ledsen och uppgiven faktiskt. 
 
Den här personen menade på att denna "diet", som hon tycker LCHF är, helt enkelt är livsfarlig, att den är kolesterolframkallande och leder till hjärtinfarkt. Hon menade säkert inte illa, men det är inte roligt att läsa en kommentar om att jag kommer att dö om jag fortsätter äta så här. Det gör mig arg och ledsen. Och uppgiven på grund av att det faktiskt finns folk som tycker så här. Som är så okunnig om ämnet men mer än gärna delar med sig av sina åsikter. Det är okej att ha åsikter, men säg inte åt mig att jag kommer att dö. 
 
Tro inte att jag inte vet vad LCHF handlar om. Jag läser om kost och hälsa DAGLIGEN! Och om alla hälsofördelar som lågkolhydratkost för med sig. Nu är det här en personlig blogg som handlar om mitt liv. Jag skriver inte så mycket om faktan runt kosten, även om det finns en egen kategori för det (LCHF - Fakta). Jag har inte tid att skriva informationstexter om det hela tiden, det finns det så många andra som är bättre på än vad jag är. VILL du läsa in dig på ämnet, så börja med att läsa Andreas Eenfeldts blogg kostdoktorn.se, eller ännu hellre hans bok Matrevolutionen, som jag så många gånger tipsat om. 
 
Jag vill samtidigt skicka ett tack till alla på Instagram, som stöttade mig när jag var nere i morse. Otroligt att man kan känna kärlek från okända människor! Att få så fina, värmande kommentarer, tänk att det finns så mycket fina människor därute, TACK!
Postat av: Sandra - Fru Bogren

Hmm, jag sitter här och funderar på vad jag själv i korta drag vill ha sagt i den här debatten. Du kommer ju självklart inte att dö av lchf, vad lustigt sagt av kommentatorn! De som är okunniga om lchf tror gärna att det enda man äter är smält smör, grädde och fett i största allmänhet. Personligen äter jag inte så värst mycket mer fett (så klart fullfeta produkter) och har aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör just nu :) När ska vissa lära sig att vi alla är olika och att det handlar om att lyssna på sin egen kropp och hur just den mår. Mår du bra är det ett tecken på att kroppen är i gott skick! Varmt lycka till och ha en fin dag!
Kram Sandra

Svar: Synd att det finns så mycket okunskap. Och jag håller med, jag har aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör med LCHF! :-)
Angelica

2013-03-03 @ 08:21:39
URL: http://frubogren.wordpress.com
Postat av: Mesen

Hej!
Har just hittat till din blogg och kommer nog att följa den! :) Att någon skriver att du ska dö av LCHF är ju bara löjligt, av den personen att skriva. Jag tycker att folk som äter flingor till frukost med rostat bröd (vitt helst) är kamikaze-människor ;) Men jag säger inte åt dem att dom kommer att dö av den kosten, för att jag tror så?! Fruktansvärt elakt!! Hoppas din dag är bättre idag!
Såg att ditt nästa inlägg var om "farlig frukost"! ;) Hemskt! ;) Jag äter keso, turkisk yoghurt med en mugg te med kokosolja i.. Gillar att leva farligt.. ;)

Svar: Välkommen hit, vad roligt att du tycker bloggen verkar vara nåt att följa! :-)
Angelica

2013-03-03 @ 09:36:54
Postat av: mittilivetochjag

Oj, vad ledsen jag är att du uppfattade min kommentar på det sättet!!! Verkligen jätteledsen!!! Inte menade jag någonting illa, TVÄRTOM! Jag ber om ursäkt att jag lade mig i hur du äter. Jag själv läser ju också allt jag kan hitta om kost och träning. Har dessutom läst kostrådgivning. Det är ju där jag fått det ifrån och blir lite orolig! Men det är ju helt olika fakta förstår jag nu. En del säger si en del säger så. Hur det verkligen ligger till...? Men jag ville inte säga att du ska dö! Jag ville bara diskutera riskerna. Men jag ska inte prata om det mer. FÖRLÅT!/Erika

2013-03-03 @ 22:41:19
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com
Postat av: mittilivetochjag

Hm. Läste just ditt senaste inlägg. Ser ut precis som den mat jag äter. Jättenyttigt! Jag tycker det börjar bli överdrivet nu. Att det kunde bli så stort det jag skrev pga oro. Jag har aldrig sagt att du ska dö av LCHF. Jag har sagt att det har rapporterats om dödsfall i USA. Att jag oroar mig för det och skriver det är ju inte av elakhet. Men nu känns det som att du är elak och talar om för alla vad jag menar fast att du tydligen inte vet det. För vad jag menar kan bara jag själv veta.Det känns inte som att jag kan göra så mycket åt det hela. Du har en bestämd uppfattning om vad jag menade med mitt inlägg och det är synd. Hade du hört mitt tonfall skulle du inte uppfattat det så.Synd eftersom att jag gärna ville blogga med dig.
Erika

Svar: Jag tycker inte att jag var elak med detta inlägg. Jag var ironisk, vilket jag också skrev. Du tycker att LCHF är en farlig diet, men denna frukost ÄR LCHF, och jag har svårt att tro att någon skulle tycka att det var farligt. Du uppfattar mitt inlägg som elakt och jag uppfattade din kommentar som otrevlig - det kan vara svårt med det skrivna ordet, något tonfall följer inte med. Men jag har lagt det bakom mig, jag har sett att du bett om ursäkt. Om du stannar kvar på bloggen, kanske du inser att det inte är farligt. Jag såg på din blogg att du är hängig, hoppas du kryar på dig!!
Angelica

2013-03-04 @ 00:15:29
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag tycker inte att du Erika ska behöva be om ursäkt. Det är en öppen blogg och då måste ju även andra än "lchf-are" få tycka till. Din kommentar har blivit förstorad.

Känner även Angelica att du har valt att visa din livsstil offentligt och då kommer det alltid finnas dem som inte delar din mening, på gott och ont! Du vet vad du vill och vad du står för och då får du bortse från det du inte gillar, annars kommer du få det jättejobbigt!

Känns inte som det finns något rätt eller fel i den här frågan, det är endast personanpassat!

Det som är tråkigt är att "lchf-are" totalt dömer ut alla som inte tror på livsstilen. Alla är ju olika och det kan vara bra att ha i åtanke.

Svar: Såklart att man får tycka till. Men jag tycker också att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Och oavsett om jag delar min livsstil offentligt eller inte innebär det inte att man ska vara otrevlig. Vilket jag uppfattade kommentaren som. Och jag vet ingen som äter LCHF som dömer ut någon annan, däremot har jag hört många exempel på motsatsen. Det här är utagerat från min sida. Jag uppfattar det som att du själv inte äter LCHF, men antar att du hittar något intressant här ändå eftersom du läser. :-) Ha det bra!
Angelica

2013-03-04 @ 11:45:57
Postat av: Anonym

Bra skrivet Hanna!

2013-03-05 @ 11:47:57
Postat av: Hanna

Svar: Såklart att man får tycka till. Men jag tycker också att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Och oavsett om jag delar min livsstil offentligt eller inte innebär det inte att man ska vara otrevlig. Vilket jag uppfattade kommentaren som. Och jag vet ingen som äter LCHF som dömer ut någon annan, däremot har jag hört många exempel på motsatsen. Det här är utagerat från min sida. Jag uppfattar det som att du själv inte äter LCHF, men antar att du hittar något intressant här ändå eftersom du läser. :-)

Lite reflektion. Du behöver inte förklara dig Angelica. Tråkigt att du uppfattade kommentaren som negativ, ibland kan det dock vara bra med olika "inputs" och det kan vara bra att tänka lite utanför boxen.

Konstigt att tar för givet att jag inte LCHF:ar bara för att jag kan se två världar. Man jag välja en värld men ändå se båda ;)








Peace!

Svar: Två världar ser jag också, ingen tvekan om den saken! Och jag vidhåller inte att hur jag äter passar alla, men det är det bästa jag hittat hittills för mig iaf! :-)
Angelica

2013-03-15 @ 22:47:07
Postat av: Hanna

Kryptiskt! Skulle stå "Konstigt att du tar för givet att jag inte är en LCHF:ar bara för att jag kan se två världar. Man kan välja en värld men ändå se båda ;)"

2013-03-15 @ 22:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: