Ge mig majonnäsrecept

Publicerat 2013-03-14 21:14:44 | i kategori Blandat,

Och det måste vara ett vattensäkert toppenrecept som det inte går att misslyckas med! Jag har provat en gång och jag fick slänga allt. Och det gillar jag inte, inte roligt att slänga ut en massa olja. Skriv recept och beskriv hur ni gör. Och vilken olja som används. Jag har ekologisk rapsolja och olivolja hemma, men dom tror jag inte ska användas? Varför? Ge mig allt ni har!! :-)
 
Själv använder jag mig av Kavlis ekologiska majonnäs. Den är god MEN innehåller naturligtvis socker, och det är nog inte bra för mig. Men tycker samtidigt att det är svårt att klara mig utan majonnäs. Speciellt om man ska undvika mejerier samtidigt...
Postat av: Annika

Vilket otrevligt sätt du har när du ber dina läsare hjälp.. Lite ödmjukhet hade inte skadat. Du får inte mitt recept.

2013-03-15 @ 09:13:46
Postat av: Fröken Nilsson

1 ägg, 1 msk dijon, 1 msk vit balsamvinäger, 2-3 dl neutral rapsolja
Ner med allt i burken och kör med stavmixer.
Klart!
Jag har hört att det ska bli bra med den kallpressade rapsoljan från Österlen, Gunnarshögs gård men vet inte fast jag har köpt hem och måste ta tag i att testa ;)
Lycka till och hoppas du hittar Din bästa variant på majjo :)

2013-03-15 @ 09:15:23
URL: http://frokennilssonskok.com
Postat av: Victoria

Jag har aldrig misslyckats, gör såhär: http://tojismat.blogspot.se/2012/11/majonnasaioli.html

2013-03-15 @ 09:16:35
URL: http://tojismat.blogspot.com
Postat av: Angelica

56kilo Åse har ett bombsäkert recept där man använder
Stavmixer.. Kolla upp det.. Även LJUVLIG aioli & bea
på samma sätt :-))

2013-03-15 @ 09:38:51
Postat av: Jennifer

Jag gör min på två äggulor, drygt en tsk dijon, i msk vitvinsvinäger och lite salt. Det vispar jag ihop med ballongvisp för hand i en glasskål, dock inte för stor, och sen häller jag på neutral rapsolja samtidigt som jag vispar till dess att den blir så tjock jag vill ha den. Den tjocknar på en gång och det är väldigt smidigt. Jag har bara misslyckats en gång när jag använde en för stor skål.

Det går att ha i mer vinäger också om man tycker om den syrliga smaken. Jag brukar spä på med extra vinäger och mixa ner en avokado och ha som dressing till en sallad. Supergott!

2013-03-15 @ 09:59:54
URL: http://lchfklubben.se/jenniferek
Postat av: Matilda

Jag rekommenderar också Åses recept på 56kilo. Har aldrig misslyckats med det. Men jag rekommenderar starkt att du använder vanlig, neutral rapsolja; den kallpressade ger en rent ut sagt äcklig majonnäs (om du frågar mig).

2013-03-15 @ 10:17:50
Postat av: Catharina

Men, mitt recept finns inte med...skrev det igår :(

Kram C

Svar: Men vad konstigt!! Jag vet ju att jag såg din kommentar!! Måste vara jag som har tryckt bort det... Sorry... :-/
Angelica

2013-03-15 @ 14:48:26
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Marie

Rekommenderar även jag Åses recept. Jag kan skriva ner det till dig om du inte har det redan?

Jag tror tricket är att alla ingredienser ska ha samma temperatur, (sätt in oljan i kylen ett tag nnan), samt en hög behållare o mixern i botten o kör :)

Svar: Jag har hittat det och ska testa! :-)
Angelica

2013-03-15 @ 22:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: