Utvärdering whole30

Publicerat 2013-05-01 21:02:18 | i kategori whole30,

Jag sa ju att jag skulle skriva lite mer om den tid jag testade whole30. Vad jag åt fick ni följa under tiden, men jag nämnde aldrig så mycket om vad jag ville få ut av det.
 
Förväntningar: Få kroppen i bättre balans, bli av med sötsuget. bli minder svullen, känna mig bättre i magen, äta mer grönsaker, äta mindre tillsatser, bli bättre i klådan, hitta tillbaka till det sunda. Gå ner i vikt.
 
Resultat: Redan efter första dagen var magen mycket mindre svullen och jag hade gått ner 1 kg. Efter det kilot har det inte hänt så mycket men jag har inte gått upp det. Magen kändes bättre, men kände fortfarande att den knorrade, speciellt efter bär, nötter och sötpotatis.
 
Jag har definitivt ätit mer grönsaker och mindre tillsatser. De enda tillsaterna jag fick i mig kom från några glas Loka Citron.
 
Klådan blev bättre. Jag har fortsatt att äta cetirizin en gång om dagen. Men tog en tavegyl först efter en vecka. Innan tog jag nästan varannan dag.  Mycket skönt!
 
Sötsugen var borta redan på en dag. Men jag hade lite andra cravings i stället, som nötsmör. Jag ville gärna äta nåt på kvällen och då blev det nötter eller nötsmör. Lite för mycket och magen knorrade lite. Men jag hade svårt att sluta äta, det blev mitt godis.
 
Fick jag kroppen i bättre balans? Jag vet inte. Men att sötsuget försvann, att klådan blev bättre tyder på det. Humöret var rätt bra hela tiden.
 
Lärde jag mig något? Jag lärde mig en hel del. Att vara ännu noggrannare med vad jag stoppar i mig, det är verkligen svårt att hitta mat utan tillsatser. Att man inte alltid behöver lägga till en fettkälla. Ibland räcker det gott och väl med det naturliga fettet i maten. Jag hittade också tillbaka till någon sorts basic LCHF. Med bra storlek på portioner och fördelning av maten. Men mindre godsaker. Allt som allt mådde jag bra, behövde inte gå hungrig.
 
Hur gör jag nu? Jag har gått tillbaka till vanlig LCHF som jag tycker passar mig bättre. Men jag har dragit ner på mejerierna. Både i form av yoghurt och grädde. Jag vet inte hur jag kommer att göra i fortsättningen, men jag hoppas på att jag klarar av att inte äta för mycket av det. Jag har också börjat äta lite mer bär, smaka lite frukt.
 
Jag är nere på en vikt jag inte vägt på ca 5 år, och det känns mycket bra. Jag har fortfarande några kilon kvar som jag vill gå ner innan det känns som att jag kan lägga ner det aktiva försöket att gå ner i vikt. Nu vill jag först och främst stanna kvar i den här vikten jag har nu och det känns som en stor utmaning bara det. Jag kommer inte att jaga viktnedgång nu på ett tag utan försöka att hitta balansen. Och låta resten av kilona försvinna senare.
 
Jag vill inte hela mitt liv undvika rotsaker och frukt utan jag vill känna att jag kan äta det utan att vara rädd för att gå upp i vikt. Och jag tror att det kommer att gå. När jag undviker mejerier försvinner en hel del kolhydrater där, som jag i stället kan lägga på rotfrukter, bär och nötter, och i bland frukt. Jag tror verkligen att jag kommer att hitta min balans, så länge inte sockermonstret tar över. Och sockermonstret triggas inte bara av socker utan även av många andra saker tyvärr.
 
Om någon av er skulle vilja prova rekommenderar jag er att läsa på. Jag läste inte så mycket utan körde bara på. Men det ingår egentligen annat i whole30 än bara att äta ren mat. Men det får ni ta reda på själv. :-) Det finns en bok som heter It starts with food, av Dallas och Melissa Hartwig om du är intresserad.
Postat av: Åsa Sahlman

Jag tycker att du har varit riktigt duktig den här perioden! Det är svårt att hitta produkter utan tillsatser! Skulle vara om man lagade rubb och stubb från grunden..
Själv håller jag mig till en liberal LCHF-kost. Inte för att gå ner i vikt, för jag väger redan lite för lite. Eller som jag brukar säga - Jag är för lång för min vikt... Nä, jag äter det för att magen ska må bra, för att slippa berg-och-dalbana i sockernivån och för att det är gott - helt enkelt för att må så bra som jag gör.
Min största inspirationskälla är Åse, med bloggen 56kilo.se. Kika in där, om du inte redan har gjort det. En inspirerande blogg som har 'allt'.
Önskar dig en fin dag!
Kram ÅsaS

Svar: Tack! I vanliga fall äter jag också ganska liberalt, men det är antagligen inte optimalt för min hälsa. Jag har ju fortfarande några kilon som borde bort, inte bara utseendemässigt, utan även för hälsan. Men livet ska fungera också. :-) Jo, jag brukar läsa 56 kilo, mycket bra blogg. Detsamma! :-)
Angelica

2013-05-02 @ 05:50:40
Postat av: Lana

Vad härligt att du hittat nu balansen och det optimala sättet att äta! Det tar ju tid att hitta sin egen väg med hur man ska äta och må bra! :)
Ha en toppen torsdag!
kram
//Lana

Svar: Kruxet ligger väl i att hålla sig till det också. :-) Kram tillbaks! :-)
Angelica

2013-05-02 @ 08:18:24
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: alexandra

tack för att du delar med dig! Bra jobbat!

Svar: Tack så mycket! :-)
Angelica

2013-05-02 @ 19:28:44
URL: http://eatsleeptrainworkrepeat.blogspot.se
Postat av: Stina - The Naked Ambition

Tycker också det kan vara svårt med balansen ibland.. Men man får ju prova sig fram helt enkelt. Funderar på att formtoppa lite inför sommaren; inga bär, inga nötter och lite PF. Men har inte riiiktigt bestämt mig än.. Hihi.
Ha en fin dag, och lycka till!

Svar: Lycka till själv! :-)
Angelica

2013-05-03 @ 09:03:05
URL: http://thenakedambition.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: