Föreläsningar om sockret och LCHF

Publicerat 2013-10-05 18:20:00 | i kategori Fakta,

Visste du att vi äter ett kilo vetemjöl och ett kilo rent socker per vecka? Om du har en medfödd kolhydrat- och sockerkänslighet kan detta leda tills våra abstinensbesvär. Men ett högt sockerintag leder förr eller senare till pendlande blodsockerhalter och obalans i hjälrnans biokemi för oss alla. Vi drabbas av humörsvängningar i form av trötthet, irritation, nedstämdhet och olust. Sockerätandet förbereder även hjärnan för andra kemiska beroenden - av nikotin, alkohol, vissa läkemedel och tygre droger. 
 
Så står det på baksidan av Sockerbomben i din hjärna, av Bitten Jonsson. Jag hade förmånen att få lyssna på henne idag, på en hälsomässa här i Sundsvall. Tyvärr var det bara en timmes föreläsning så hon skrapade bara på ytan, men jag tyckte det var otroligt bra!!! Jag önskar fler hade tagit tillfället i akt att lyssna på henne, för det här är något som berör alla! Oavsett om du själv har eller inte har något problem med sockret. Det är ju så, att vissa klarar av socker hur bra som helst. Men så finns det ju vi som inte klarar av det. Som har en medfödd känslighet. Hur är det med dig?
 
 
OCH! Vi har också ett ansvar mot våra barn, som inte har möjligheten att välja själv. Det är vi som väljer vad våra barn äter. Och även om det inte syns idag, så kan dagens kostvanor visa skadorna senare i livet. Visste du till exempel att socker är en psykoaktiv substans som skadar hjärnan på samma sätt som andra droger som nikotin, alkohol, heroin, kokain?
 
Ja, socker kommer från naturen, men det gör ju också andra droger
 
Jag lyssnade också på Annika Dahlqvist, som bland annat berättade om hennes historia, med alla hennes sjukdomar hon haft och hur det kom sig att hon började med lågkolhydratkost och det som numera benämns LCHF. Och hur hon blev frisk! Från att ha haft en helt inflammerad mage, axlar osv. Jag som är rätt påläst inom LCHF kände igen det mesta av faktan hon berättade om. Men det var intressant att höra mer om Omega-6 och att det är något vi måste tänka på att inte få i oss mer av. Då tänkte jag på alla fröer, som vi gör fröknäcken av och som ofta används till fil och yoghurt hemma. Fröerna innehåller en hel del omega-6, men där tyckte hon ändå att det var okej att äta dom, så länge det rör som om fröna och inte oljorna. Det är ju heller inga mängder. Men det kan vara värt att tänka en extra gång på hur många fröknäcken du äter... ;-)
 
Annika Dahlqvist
Postat av: Line

Men hon ser ju inte så frisk ut? Eller är hon typ 100 år gammal? Vad gör lchf för åldrandet?

2013-10-05 @ 19:59:31
Postat av: Mia

Men fett då? Kokosmjölk? Avokado? Nötter? Är det också droger?

2013-10-05 @ 20:03:01
Postat av: Mia B

Line: Hon är 65. Tycker hon ser ut som de flesta andra 65-åringar jag känner. :o) Vad LCHF gör med åldrandet får vi väl se om en sisådär 50-100 år...

Mia: Näe, det är exempel på bra råvaror skulle jag nog säga, förutsatt att det är rätt fett (smör, kokosfett, olivolja osv ) Socker är beroendeframkallande, liksom droger, nikotin och alkohol. Det är inte fett.

Ursäkta att jag snor dina frågor Anki, du får komplettera det jag missat. :D

2013-10-06 @ 18:54:58
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog
Postat av: Anonym

Mia B: kan nog påstå att fett är lika beroendeframkallande som socker...

2013-10-06 @ 19:21:29
Postat av: Mia B

Det är inget jag nånsin hört talas om i alla fall, men det betyder ju inte så mycket. Hoppas att du har fel. ;) Ska läsa mer om den saken. :)

2013-10-06 @ 19:45:01
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog
Postat av: frida

Äter 4-5 msk linfröolja direkt från flaskan VARJE dag! Detta är något jag vill (MÅSTE..!?) veta mer om! Tack kära du - googlar genast vidare till Annikas sajt....

2013-10-10 @ 11:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: