PMS-helgen till ända

Publicerat 2013-09-01 21:28:25 | i kategori Mat, Personliga tankar, Vardag & familj,

Lider ni av PMS? Jag inser mer och mer för varje månad nu att jag gör det. Och att den här helgen är värst. (förväntad mens på tisdag) Både på humör, hunger och sug. Jag tror att min make håller med. Det är konstigt tycker jag, jag är 35 år och först nu som jag börjar se mönstren. Men tidigare har jag nog varit neddragen i det där suget och dåliga humöret så mycket, så jag inte har märkt det. Medans nu när jag inte är samma slav under sockret längre, så går det att se de där svängarna. Mycket intressant! Jag ska fortsätta tänka på det här!
 
Min man frågade i helgen hur det var. Berodde humörsvängningnarna på detta? Men jag vägrade medge det. Det känns liksom som om jag medger det tar det bort hans skuld i frågan. Och det går ju inte!! ;-) Men hädanefter tror jag han kommer ha bättre koll på den här helgen. Jag har sagt att det enda som gäller är blommor, choklad och överraskningar om han vill ha mig på bra humrö. Jag får återkomma om en månad och berätta om han lärt sig nåt! :-)
 
Jag har ätit bra mat, blandat med lite mindre bra "mat". Här kommer några instagram-bilder från mathelgen som varit! (av varierande kvalitet)
 
Bovetegröt med blåbär, björnbär, mango och banan.
 
Laxpaj på överbliven lax. Utan pajskal.
 
Ostlasagne med stekt aubergine.
 
En skål med vispad grädde, röda vinbär, kokoschips och 90% choklad som jag fick av mannen igår kväll, efter att jag berättat att jag bara vill ha godsaker :-)
 
Dagens frukost: kesogrädde med blandade fröer och ntöter, röda vinbär och blåbär
 
Mellanmålsskinka efter promenad
 
Lax med chilimajonnäs
Brie med plommon från trädgården
 
Briefylld baconrullad mjölfri falukorv. Fast brien flöt bara ut. Men en kul idé tyckte jag! :-)
Postat av: Sofie

Jag drabbas alltid av värsta hungern då jag har pms och blir extra sugen på mat (och choklad...) Men har läst att det är helt normalt att vara extra hungrig eftersom kroppen gör av med extra energi den tiden i månaden och man behöver alltså lite mer kalorier. Det där "suget" , särskilt efter chojlad är ju lite jobbigt men man får se till att äta mycket bra mat och hålla ett högt fettintag. Jag har också märkt att mitt blodsocker inte är lika stabilt då jag har pms vilket gör att jag kan få sån där "panikhunger" som jag annars aldrig får numera då jag äter lchf. Så att äta regelbundet och bra mat samt röra på sig fast man känner sig degig är viktigt. Och klarar man att ta någon 80 % chokladbit eller något lite extra gott utan att börja frossa så är det ju ok :)

Svar: Ja, det var ju det där med att "utan att börja frossa" ;-) Har hört fler som också blir mer hungrig, både vid ägglossning och innan mens, så det stämmer nog!
Angelica

2013-09-02 @ 06:58:57
URL: http://nuetsnyanser.blogspot.com
Postat av: Tina

Likadant här..! Precis 35 - känner av PMS genom hunger/ sug, irriterad o lättretlig, trött o orkeslös o sååå oinspirerad till det mesta... Svettas som en gris några nätter runt ägglossning - hua!!! :)

Svar: Haha! Hua är rätta ordet! :-)
Angelica

2013-09-02 @ 21:39:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: