Fröknäcke LCHF

Publicerat 2012-08-02 21:25:40 | i kategori Alla recept, Bröd,

Det här brödet har jag nästan alltid hemma. Det är verkligen min livlina. Sen jag hittade det har jag aldrig problem när jag är sugen på bröd. Jag har testat en del LCHF-bröd och det här är min absoluta favorit!!
 
LCHF-KNÄCKEBRÖD från boken LCHF för hela familjen av Monique Forslund
 
200 g solrosfrön
60 g linfrön
100 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
lite salt
5 dl vatten
 
Värm varmluftsugnen till 160 grader.
Blanda samman allat och låt stå i 10 minuter.
Bred ut smeten jämnt på bakplåtspapper på 2 bakplåtar.
Brädda i varmluftsugn i 1 timme och 10 min
 
Man kan också ändra innehåll och mängder. Släng i av de fröer och nötter ni har hemma och testa er fram till det ni gillar bäst! Det här är i alla fall min favorit.
 
 
 
 
Postat av: Camilla

Hej! Nu kommer ännu en fråga ;) Jag har ingen varmluftsugn så hur länge ska jag ha det i ugnen då?

//camilla

Svar: Du får fråga hur mycket som helst! :-)
Jag tror att jag hade det i ugnen lika länge när jag hade vanlig ugn. Du får nog prova dig fram. :-)
Angelica

2012-09-25 @ 15:10:50
Postat av: Camilla

Hihi ja du det kanske kommer fler frågor ;) Ja men ok då testar jag med samma så får jag se.

//Camilla

2012-09-26 @ 08:04:52
Postat av: Jenny

Tack för receptet!
Jag strödde lite rosmarin på, kanongott! :)

Svar: Smart! :-)
Angelica

2012-10-25 @ 09:06:58
Postat av: Isabel

Hej,
Tack för en fin blogg!
Jag har precit börjat med LCHF och har ännu inte lyckats få tag på Fiberhusk (bor i Holland där LCHF inte existerar än så länge...). Min fråga är, kan man utesluta denna ingrediens och ta lite mer av det andra?
Som jag förstår det, har fiberhusk mer än "utfyllnadsfunktion" och det har ju tex linfrö också (sväller med 8 gånger sin vikt). Eller kommer det att bli "raka-ner-i-soptunnan-bröd? Vad tror du?

Med vänlig hälsning,
Isabel

Svar: Nja, fiberhusken gör ju att det sväller, drar åt sig vätskan. Pofiber och kokosnötsmjöl gör också det, men då blir det inte samma bröd. Men googla på fröknäcke och lchf så hittar du kanske nåt du kan använda. Det finns massor av recept där ute! :-)
Angelica

2013-02-19 @ 16:32:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: