Vitkålsgratäng

Publicerat 2012-08-12 20:25:05 | i kategori Alla recept, Mat, Tillbehör,

Tog fram kotletter ur frysen idag och funderade på vad jag skulle ha till det. Öppnade kylen och hittade...vitkål! En vitkål räcker länge tydligen.... :-) Så jag bestämde mig för att göra en vitkålsgratäng. Den blev väldigt smaskens! Bra tillbehör till kött!
 
Vitkålsgratäng 4 port
10 dl strimlad vitkål
smör
salt, peppar
1 dl vispgrädde
2 dl riven ost (jag använde hushållsost)
0,5 dl riven parmesanost
 
Stek vitkålen i mycket smör. Krydda. Lägg över vitkålen i en ugnsfast form. Häll över grädden. Sprid ut den rivna osten uppepå i ett jämnt lager. Avsluta med parmesanost. Grädda i ugn 200 grader tills den fått en fin färg, ca 20 min.
 
Vill man ha den starkare är det bara att ha i lite extra kryddor, de man gillar.
 
 
Postat av: Anna-Lena

Ser gott ut.

Svar: Det var det! Prova! Sååå enkelt och snabbt. Använd en osthyvel att strimla med :-)
Angelica

2012-08-12 @ 20:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: