Ekologisk buljong

Publicerat 2012-12-18 08:58:01 | i kategori Tips,

Jag köper alltid ekologisk buljong. Eller åtminstone så försöker jag alltid göra det. Inte bara buljong heller utan de flesta av våra livsmedel hemma är ekologiska. Det här är nåt jag började med efter att jag börjat läsa på om LCHF. Tankarna hade funnits där redan innan, men det var först när jag började läsa på som jag fattade grejen. Och LCHF handlar om att äta naturlig mat, och då blir ekologiskt ett naturligt val för oss.
 
När det gäller buljong är det lätt att se vilken som är bäst genom att läsa innehållsförteckningen. Nu har jag ingen "vanlig" buljong hemma, men det kan vara bra att veta att det är skillnad även i ekologiska buljonger.
 
När det gäller grönsaksbuljong har jag hittat både Knorrs och Kung Markattas ekologiska.
 
Knorr: Havssalt (37%), jästextrakt (med korn), vegetabiliskt fett, stärkelse, socker, grönsaker (7%), salt, kryddor
 
Kung Markatta: Havssalt, palmfett, jästextrakt, majsstärkelse, grönsaker (5,5%), kryddor
 
Vilken är bäst då? Det är synd att båda innehåller vegetabiliskt fett. När det står vegetabiliskt fett innebär det palmolja/fett, så det är lika dåligt i båda. (Jag tänker alltid på de stackars orangutangerna som dör när regnskogarna skövlas för att producera denna billiga, dåliga olja.)
 
Båda innehåller jästextrakt, som används som smakförstärkare, och kanske bara är ett annat ord för glutamat egentligen. Jästextrakt innehåller ofta dold glutamat. Många av oss vet att vi ska undvika glutamat, men jästextrakt låter mer harmlöst.
 
Något som skiljer sig åt i dessa två produkter är sockret. Knorrs ekologiska grönsaksbuljong innehåller socker, men inte Kung Markattas. Det ger då också en skillnad i kolhydratinnehållet:
 
Knorrekologisk grönsaksbuljong innehåller 26 gram kolhydrater per 100 gram
 
Kung Markatta ekologisk grönsaksbuljong innehåller 14,6 gram kolhydrater per 100 gram
 
Så innan jag går så långt så jag kokar egen buljong kommer jag att hålla mig till Kung Markatta så långt det går. Tyvärr går det inte att få tag i ekologisk fiskbuljong eftersom det inte finns några ekologiska fiskar... 
 
 
Tidigare har jag skrivit om vad besviken jag blev när jag köpte Renee Voltaires ekologiska Lantbuljong som innehöll så mycket socker.
Postat av: Lana

Har du provat buljong från lchfbutiken.se? Innehåller inget socker eller stärkelse!
ha en fin tisdag!
Kram
//Lana

Svar: Ska kolla det nästa gång jag ska beställa därifrån. Tack för tipset!
Angelica

2012-12-18 @ 09:38:58
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Catharina

Håller med Lana! Jag köper från LCHF-butiken, funkar toppen! Ibland fuskar jag ochdå blire knorrs buljongtärningar men då brukar jag dela en tärning i 4 bitar...känns lite bättre då!

Kram C

Svar: Vet inte varför jag inte köpt buljong därifrån, men ska kolla det nästa gång :-)
Angelica

2012-12-18 @ 14:31:55
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

Jag kör oxå m LCHFbutikens ;) för det är verkligen svårt att hitta en bra i butik.
Men ska jag köpa i butik så är det markattas jag väljer :)

Svar: Kung Markatta kommer mer och mer nu, men är inte helt lätt att hitta heller.
Angelica

2012-12-18 @ 15:23:23
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: