Baconlindad kycklingfilé med krämig purjolökssås

Publicerat 2012-11-04 20:46:53 | i kategori Alla recept, Kyckling, Mat,

Här kommer receptet på min gamla favorit. Det är inte mitt recept, jag fick det av en arbetskamrat för några år sen, som fått det från någon annan i sin tur, så jag har ingen aning om var det kommer ifrån. Jag har bara gjort några mindre justeringar. Men det är väldigt gott i alla fall! :-) 
Baconlindad kycklingfilé med krämig purjolökssås, 8 port
1,5 kg kycklingfilé
2 paket bacon
1,5 purjolök
3 vitlöksklyftor
2 små paket philadelphiaost (400 g)
3 msk chilisås
1,5 dl vitt matlagningsvin
4,5 dl grädde
ca 6 dl riven ost
Dela kycklingfiléerna i lagom stora bitar. Jag delar i två eller tre delar beroende på hur stora de är. Linda en baconskiva runt varje bit. Bryn runt om i smör. Lägg över kycklingbitarna i en ugnsfast form.
Skär purjolöken fint och fräs i smör. Pressa i vitlöken. Slå på grädde, matlagningsvin, chilisås och philadelphiaosten och koka upp.
Häll såsen över kycklingen och lägg över riven ost.
Gratinera i ugnen, 225 grader i ca 30 minuter.
Servera med grönsaker.
 
Vackert med purjolök
Fina grönsaker till
Postat av: Fru H

Vilket sammanträffande! Jag gjorde också baconlindad kyckling idag. Fast jag hade i brie och soltorkade tomater. Lägger dem direkt i pannan i ugnen. Gräddar ett tag, åh hällde sedan över cf och grädde som jag mixat med lite mer soltorkade tomater och oregano. Sen strödde jag över svarta oliver och serverade med sallad!
Ha en fortsatt härlig söndag!

Svar: Åh, det lät också gott!! :-)
Angelica

2012-11-04 @ 21:23:37
URL: http://bakommolnenskinersolen.blogspot.se
Postat av: Catharina

En rätt helt i min smak! Gud så gott det ser ut! Detta ska provas nångång :)

Kram C

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra :-)
Angelica

2012-11-04 @ 22:20:50
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Kyckling kan man aldrig äta för mycket av. Synd att min make inte gillar purjolök, annars lät det ju vääldigt gott. Jag får ha i lite vanlig lök i stället:).

Svar: Det blir säkert lika bra! :-)
Angelica

2012-11-05 @ 14:02:14
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se
Postat av: Victoria

Bra tips, jag har visst glömt att man kan använda purjolök :-) Ser jättegott ut!

Svar: Du får ta och prova receptet ;-)
Angelica

2012-11-05 @ 15:25:29
URL: http://tojismat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: