Farsdagstårta

Publicerat 2012-11-11 21:47:09 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Idag har vi firat Farsdag. Eller så väldigt mycket firande blev det väl inte. Men Lillgumman (3-åringen) gjorde en fin regnbågsteckning med mycket glitter och paljetter och 7-åringen hade förberett ett fint Farsdagskort. :-) 
Jag hade inte hunnit med att förbereda någon särskild present så jag skyndade mig att hitta på en farsdagstårta medan han var iväg mitt på dagen. Den blev god, om än inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag kommer nog att göra om den lite om jag gör den fler gånger, men jag ger er receptet. Jag utgick från gårdagens kakrecept. 
Nöttårta med banankräm 2 port
Botten:
  • 1 ägg
  • 50 g smält smör
  • 1 dl hasselnötsmjöl
  • 0,5 dl mandelmjöl
  • 2 msk kokos
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 0,5 tsk flytande honung
  • 1 msk hasselnötssmör
  • 2,5 tsk kakao
  • 0,5 tsk bakpulver
Fyllning:
  • 60 g mjukt osaltat smör
  • 60 g philadelphiaost
  • 60 g banan (1 liten ekologisk banan)
 
Värm ugnen till 175 grader. Vispa ägget fluffigt. Blanda ner resten av ingredienserna till botten och häll smeten i en form med löstagbar kant, 12 cm i diameter. Grädda i ugnen i 20-25 minuter
Vispa ihop smöret och philadelphiaosten till fyllningen. Tänk på att de bör vara rumstempererade. Skiva bananen och vispa ner den också.
Dela botten och bred hälften av fyllningen på den undre botten. Lägg på övre botten och bred över resten av fyllningen. Garnera med chokladspån.
 
Postat av: Laura

Åh så gott det såg ut! Alltid fint när barnen pysslar lite själv.

Svar: Ganska gott! :-) Och ja, barnens alster är alltid fina...
Angelica

2012-11-11 @ 21:57:53
URL: http://mywaytoahealthylife.blogg.se/
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad gott det ser ut! Perfekt farsdagtårta!

2012-11-12 @ 16:53:55
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: