Hallonchokladkaka på nötbotten

Publicerat 2012-11-19 21:50:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Jag rörde ihop en ny kaka igår kväll. Den är lite sötsyrlig med hallonen. Vill du ha den sötare får du helt enkelt söta den extra. Jag och min man vill inte ha våra bakverk så söta. 
Hallonchokladkaka på nötbotten 8-12 port 
Nötbotten:
  • 3 äggvitor
  • 25 g mycket mjukt smör
  • 1 dl mandelmjöl
  • 2 dl hasselnötsmjöl
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk honung
 
Blanda ihop ingredienserna. Bred ut i en form med löstagbara kanter, ca 25 cm i diameter. Förgrädda botten i 200 grader i 6 min.
Fyllning:
  • 50 g smör
  • 100 g choklad, 70 %
  • 2 dl grädde
  • 3 dl frysta hallon
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk honung
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
 
Värm smör, grädde, hallon och frysta hallon tillsammans i en kastrull på låg värme. Blanda ner vaniljpulver, honung, mandelmjöl och bakpulver. Häll smeten över botten. Grädda i 175 grader, 8 min.
Låt svalna i kylskåp några timmar, gärna över natten. Stoppa den i frysen om du har bråttom. Servera med vispad grädde.
 
Postat av: Lana

Mmm... vilken god kaka! Spännande recept! Kan tänka mig att prova baka denna kaka fast med kokosmjölk istället för grädde... :)
Ha en toppen dag!
Kram
//Lana

Svar: Ja, prova med kokosmjölk! Och välkommen hem Lana! :-)
Angelica

2012-11-20 @ 06:47:09
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad gott det ser ut! Choklad går ju alltid ner. :-)

Svar: Ja, som sagt choklad går alltid ner... Och oumbärligt i bakning :-)
Angelica

2012-11-21 @ 12:52:40
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: