Ljuvligt god chokladkokoskaka

Publicerat 2012-11-22 11:58:07 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Jag har länge funderat på att försöka göra en cheesecake. Jag har nog aldrig bakat en "vanlig" cheesecake, och har inte ätit det så många gånger heller, men kommer ihåg att jag tyckte det var gott! Så jag tänkte att jag skulle göra en egen variant. Jag tänkte också på de som har svårt med mejeriprodukter och valde kokosgrädde (hade Lana i åtanke). Men sen kom jag på att det skulle ju vara en cheesecake och jag hade ju ingen ost med så jag slängde i lite philadelphiaost också. Så jag vet inte vad det blev av det till slut. En cheesecake eller glasstårta? Oavsett, blev resultatet väldigt gott!
 
Fryst kokoskaka med choklad 8 port
botten:
  • 100 g smör
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 dl hasselnötsmjöl
  • 1 msk stevia strö ICA
Smält smöret. Blanda alla ingredienser. Tryck ut i botten av en form med löstagbar botten (ca 25 cm i diameter). Grädda i 175 grader i ca 7 min. Låt kallna.
Kokossmet:
  • 2 förp kokosgrädde (500 ml)
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 6 äggulor
  • 2 msk stevia strö ICA
 
Vispa kokosgrädden i en skål för sig. Blanda ner philadelphiaosten och vaniljpulver i kokosgrädden och vispa. Vispa äggulorna med stevia strö. Blanda ner äggulorna med kokossmeten.
Chokladsmet:
  • 50 g smör
  • 4 msk kokosflingor
  • 2 msk kakao
  • 20 g choklad 86 % Marabou
  • 1 tsk stevia strö ICA
 
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Blanda ner resten av ingredienserna och låt svalna.
Häll kokossmeten över botten i formen. Häll eller klicka ut chokladsmeten över kokossmeten och rör runt lite försiktigt till ett fint mönster.
Låt stelna i frysen några timmar eller över natten. Ta fram kakan 1-2 timmar före servering.
NJUT!
Den kokosgrädde jag använder mig av (krämig kokosmjölk)
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Den såg helt otroligt god ut... och vacker!

Svar: Ja, den blev jag nöjd med :-)
Angelica

2012-11-22 @ 15:34:19
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lisa

Den ser SÅ god ut! Måste testa den någon gång :)

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra!! :-)
Angelica

2012-11-26 @ 12:04:28
URL: http://chewpakka.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: