Margarin vs smör

Publicerat 2012-11-04 08:10:00 | i kategori Blandat, Fakta,

Det här är en bild som florerat tidigare på diverse bloggar och nu är det min tur att lägga ut den. Det har ju varit mycket skriverier sista tiden om margarin och här är ytterligare en bild som kan visa på varför det är bättre att välja smör.
Postat av: Fru H

Det valet är väl ett av de enklare!

Svar: Det tycker jag också, men inte alla i min närhet.
Angelica

2012-11-04 @ 08:59:31
URL: http://bakommolnenskinersolen.blogspot.se
Postat av: Mia

Håller med. En tanke dock. Jag tror det kan vara lite "farligt" att använda såna här vinklade bilder. Blir lite åt "propaganda-hållet". Tror inte det är så vanligt att det ser ut som på bilden när man gör smör idag. Även smör görs ju med stora maskiner på stora fabriker, men på ett mycket naturligare sätt. Risken med såna här bilder blir ju att folk skrattar åt bilden och viftar bort hela förklaringen, istället för att börja fundera på allvar. Men det funkar säkert på en del, och lite roligt är det ju. ;)

Svar: Med så mycket propagande vi varit utsatta för från andra håll om margariner och fettsnålt osv, så är det bara bra att få lite propagande från det här hållet. Tycker jag. Naturligtvis är bilden väldigt förenklad, men man kan ju ändå få sig en tankeställare. Det fick jag första gången jag såg den för något/några år sen. Det kan nog komma mer "propaganda" framöver... ;-)
Angelica

2012-11-04 @ 12:18:04
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/
Postat av: Catharina

Valet är lätt: SMÖR!
Jag tycker denna bild ger en rättvis bild av hur det faktiskt går till. Sen är det självklart så att smör görs i fabriker med, med stora maskiner. Men det är väl inte det som är problemet...problemet är väl att när det görs margarin så tillsätts det kemikalier, det färgas...det är alltså inte naturligt längre...För mig är det skrämmande...Jag hoppas att jag lever så länge att jag får uppleva när margarinet försvinner helt!

Kram C

Svar: Ja, jag hoppas också att det försvinner helt. Men det är bra att det äntligen börjar lyftas fram i media!
Angelica

2012-11-04 @ 22:19:30
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Lana

Det är klart att man väljer smör! :)
Ha en toppen kväll!
Kram
//Lana

2012-11-24 @ 17:00:20
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: