Chokladbollar

Publicerat 2012-10-17 21:39:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Jag har varit sugen på att göra chokladbollar ett tag och igår blev det då äntligen dags... Jag hade hittat ett recept hos Matgiken som jag gjorde.
 
Vad ska jag säga.... Det kommer nog dröja innan jag gör dom igen... för dom var underbart goda!! :-) Smeten var fantastiskt god, det godaste jag ätit på länge! Jag hade lätt kunnat äta upp smeten med sked... ;-)
 
De blir kladdig i konsistensen och jag hade dom i frysen i natt och tog fram dom idag för att barnen skulle få smaka, men då var de inte lika goda längre. Fortfarande helt okej, absolut! Men inte lika god som de var igår, smakade mer smör idag. Men det kanske berodde på att de hade varit frusna.
 
Men de här tycker jag ni ska testa (om ni inte har alltför stora problem med sötsug) som ett bättre alternativ på helgen, framförallt till barnen. Nu gillade inte mina barn dem, men som sagt, kan ju bero på att de varit frusna. Och att de fortfarande var kalla.
 
Tillägg: de blev lika goda som innan när de blivit varmare och kletigare igen :-)
 
 
Chokladbollar 15-20 st
100 g smör
1 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön (skalade)
1 dl kokosflingor
ca 1,25-1,5 msk stevia strö (2 msk i originalreceptet, men jag gillar inte så sött)
0,5 dl kakao
0,5 tsk vaniljpulver
2 msk vatten (starkt kaffe i originalreceptet, men jag gillar inte kaffe)
kokos att rulla i
 
Blanda alla ingredienser i en bunke, använd händerna. Forma smeten till små bollar och rulla i kokos. Är det för kletigt låter du smeten stå i kylen ett tag först.
 
 
Postat av: Sonja

Mmm, så gott med chokladbollar! :)
Jag ska nog testa att göra med typ minimalt med honung eller liknande.. jag gillar inte riktigt steviaströ eller andra "blekta" produkter... även om de kallas "naturliga".

Svar: Gör det! Men akta dig, det är svårt att sluta äta.... ;-)
Angelica

2012-10-19 @ 12:36:49
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: