Mandel- och valnötsbröd med frön

Publicerat 2012-10-28 18:46:00 | i kategori Alla recept, Bröd,

Ja, jag bakade ju ett bröd igår kväll vi skulle ha till frukost idag som jag sa att jag skulle recensera idag. Och det ver ett gott bröd! Maken sa direkt att det var jättegott, fast lite för salt. Och det kan jag hålla med om, nästa gång ska jag dra ner lite på saltet. 7-åringen tyckte det var sådär, och 3-åringen vägrade smaka... :-)
 
Jag skriver receptet som jag gjorde det, har bara gjort ytterst små förändringar. Originalreceptet hittar du här.
 
Mandel- och valnötsbröd med frön
1 bröd
100 g mandelmjöl
50 g valnötter
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt (här tänkte jag dra ner till 1 tsk)
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
50 g solroskärnor, 50 g pumpakärnor, 50 g hela linfrön (eller valfria frön)
150 g creme fraiche
100 g turkisk yoghurt
6 ägg
 
Blanda alla torra ingredienser. Vispa ihop creme fraiche och turkisk yoghurt med äggen. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 min. Häll upp i en smörad 1,5-liters brödform. (eller använd bakplåtspapper, min botten fastnade) Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen, i ca 80 min. Lägg över aluminiumfolie om brödet börjar mörkna för mycket. Stjälp upp brödet direkt när det är färdiggräddat. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.
 
 
 
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Kul att du testade brödet. Mina killar vill ha det till frukost varje dag så det bakas ofta hemma hos mig. Har inte tänkt på att det kan uppfattas som salt... bakade idag, så jag ska känna efter när jag provsmakar. :-)
Ha en bra dag!

Svar: Alla har vi olika smaklökar, och han har reagerat förut på att han tycker att jag gör för salt bröd ibland. :-)Ja, jag kommer säkert att göra brödet fler gånger. Annars gör jag oftast bara fröknäcket som jag älskar! Receptet på det finns under receptfliken :-)
Angelica

2012-10-29 @ 14:31:44
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: