Mörkchokladkaka

Publicerat 2012-10-31 22:03:19 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Idag har jag bakat två bakverk, varav ett var "Mörkchokladkaka" som jag hittade hos Marja. Jag gillade den, barnen tyckte den var för stark, men så hade jag också 85 %-ig choklad, blir mindre stark med 70 %. Receptet är gjort för en liten form på 12 cm.
Mörkchokladkaka
30 g smör
1 ägg
0,5 msk stevia strö (1 msk i originalreceptet)
30 g mörk choklad
1 msk hasselnötsmjöl
1 krm vaniljpulver
Smält smöret tillsammans med chokladen. Vispa ägget pösigt med elvisp. Tillsätt chokladsmöret och resten av ingredienserna och rör om. Bröa en liten form med löstagbar kant, 12 cm, med smör och kokos och häll ner smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 11 minuter. Låt svalna och stå kallt i kylskåp ett par timmar. Eller ställ ut i kylan som jag gjorde. Servera gärna med grädde och hallon.
Det är himla smidigt att använda sådan liten form i stället för att göra en stor kaka och sen smälla i sig hela själv :-) En sån här form blir lagom till två portioner.
 
Postat av: Lana

Mmm... vad gott!
jag måste också köpa en sån liten bakform! :)
Kram
//Lana

Svar: Finns på Åhléns!
Angelica

2012-10-31 @ 22:24:36
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

Här kommer en till som ska köpa liten form ;)
Kanske det finns på gekås.....ska nog dit snart

Svar: Haha, ja väldigt bra med liten form. Men igår önskade jag att jag gjort den i större.... ;-)
Angelica

2012-11-01 @ 08:54:49
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: