Torskgratäng med bacon

Publicerat 2012-10-21 20:38:00 | i kategori Alla recept, Fisk, Mat,

Idag hade vi middagsgäster igen. Det var två av mina bröder med respektive med barn. Vi blev totalt sex vuxna och fyra barn. Jag hade planerat att göra en kycklingrätt, men när jag skulle ta fram kycklingen visade det sig att det var en kartong med torsk... Jag åkte till affärn, men där hade de bara dansk kycklingfilé så då fick det helt enkelt bli torsk till middag.
 
Och jag tycker jag lyckades rätt bra. Den blev så pass god att den både uppskattades av gästerna och att jag kan tänka mig att göra den igen! :-)
 
Torskgratäng med bacon ca 8 port
  • 1800 g fryst torskfilé
  • 2 dm  strimlad purjolök
  • 2 klyftor hackad vitlök
  • 2 paket bacon (á 140 g)
  • smör
  • 0,5 citron
  • salt
  • 5 dl creme fraiche
  • 1 dl grädde
  • 100 g cream cheese
  • 1 msk chilisås
  • 2 tsk tomatpuré
  • 6 dl riven ost
  • 1,5 dl riven parmesanost
 
Stek lök och bacon i smör. Smörj en form med smör och lägg i fisken. Pressa citronen över fisken och salta lätt.  Lägg över bacon- och lökröran. Blanda creme fraiche, grädde, cream cheese, chilisås och tomatpuré och slå över fisken.  Strö över riven ost och gratinera i 200 grader tills det får fin färg, ca 30 min.
 
Servera med sallad. (Våra icke-LCHF-ätande gäster fick kokt potatis)
 
 
 
 
 
Postat av: Catharina

Torsk och bacon är verkligen en toppengod kombo! Denna rätt måste jag prova! Ser jättegott ut :)

Ha en fin måndag
Kram C

Svar: Ja gör det! Då smakar det inte så mycket torsk.... ;-)
Angelica

2012-10-22 @ 12:37:22
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, Lchf och träning

Tack för tipset! Det där lät ju jätteenkelt och gott!

Svar: Både enkelt och gott! :-)
Angelica

2012-10-22 @ 20:08:43
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Vart middan idag. Tack var gott.. Sakna lite mera krydda så det får det bli nästa gång

Svar: Vad roligt att du gillade det! Och ännu bättre att du tog dig tid att berätta det också :-)
Angelica

2013-01-16 @ 19:03:16
Postat av: Sara Forsberg

Ska testas idag och är riktigt taggad! Synd att jag inte kommer att äta mejerier mer framöver. Men kanske kan man byta ut dem mot kokosgrädde? Ska i alla fall bli riktigt gott.

Svar: Hoppas det smakade!! :-) Mycket kan du byta ut mot kokosolja och kokosgrädde, men nog inte allt.
Angelica

2013-01-27 @ 14:34:54
URL: http://www.saraforsberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: