Är sötningsmedel dåligt för viktminskning?

Publicerat 2012-09-30 20:06:00 | i kategori Fakta, Tips,

Man vet inte riktigt hur sötningsmedel påverkar kroppen och viktnedgång. Det kanske t.o.m är olika påverkan hos olika personer. Men det kan vara värt att tänka på hur mycket sötningsmedel man dricker och om det kan ha påverkan på ens egen viktnedgång. Själv dricker jag i princip aldrig läsk, typ Pepsi Max, däremot använder jag ju stevia och sukrin i mina bakverk. Jag har ingen aning om de stoppar mig i viktminskningen, men däremot hjälper de mig genom att jag inte "behöver" äta "vanliga" bakverk med vanligt socker.
 
Kostdoktorn har gjort ett litet experiment om detta som du kan läsa här om du är nyfiken!
 
Vad tycker du om sötningsmedel och lightdrycker?
Postat av: Stina

Hej!
Jag hittade din blogg av en slump och numer följer jag den regelbundet. Jag är en LCHF periodare, vissa perioder går det som en dans och vissa perioder är jag helt ur balans. Jag vet att jag mår så mycket bättre av att äta enligt LCHF samt att jag tappar de överflödiga kilona. En sak som jag kan tycka är lite besvärligt med LCHF och som kan vara en bidragande orsak till att jag "ballar ur" mellan varven är den uppsjö av olika nötter/fröer, mjölsorter och sötningsmedel som finns. Vad anser du man bör ha hemma i ett LCHF bassortiment och vart inhandlas allt? Vissa livsmedel går ju inte ens att finna i de mest välsorterade matbutikerna. Jag måste erkänna att jag känner mig lite smått förvirrad mellan varven.
Hoppas du får en skön kväll!

/Stina

Svar: Hej Stina! Vad glad jag blir av att du läser min blogg! Hoppas du kan hitta någon inspiration här. Jag har också varit periodare. Men det berodde nog på att jag ibland tyckte att "visst kan jag väl äta lite av det här nu när jag är så duktig" och vips var jag tillbaka i mitt sockerberoende... Jag mår själv mycket bättre med LCHF, även om jag också ibland känner mig lite ur balans. De olika fröerna, nötterna, mjölerna osv håller mig både på banan samtidigt som de också stjälper lite. Det är ju så gott och gör att man fortfarande kan äta bröd och bakverk. Samtidigt som jag egentligen mår som allra bäst när jag tar bort dom också. Så jag vet inte riktigt vad jag ska svara dig. Det är ju upp till var och en att känna vad som passar för sig själv. Jag har tänkt att jag ska skriva ett inlägg om lite "baslivsmedel" och var jag handlar dom, det kommer! Det är bara tiden som fattas... Men jag hoppas du stannar kvar här och läser och gärna kommenterar så kan vi hjälpa varandra!
Tack för att du kommenterade och hoppas att du också får en bra kväll! Själv ska jag göra det som är bäst för mig just nu, och det är att gå och lägga mig tidigt... :-)
Angelica

2012-09-30 @ 21:08:12
Postat av: Mia

Jag skulle rekommendera att du tänker efter vad det är du saknar när du kör LCHF och försöker hitta ersättning till det. Man måste inte ha en hel radda konstiga prylar i skafferiet för att det ska funka.

Om du t.ex. är van att ha nåt att tugga på framför TV:n på kvällen, kanske du kan ersätta det onyttiga med ölkorv, LCHF-bröd eller möjligen lite nötter. (Nötter kan dock vara svårt att inte överäta tycker jag.) Mandelmjöl eller annat nötmjöl kan va bra att baka bröd på.

Saknar du "tillbehören" till maten så finns olika ersättningar där också. Testa Angelicas vitkålsgratäng istället för potatisgratäng t.ex.! Supergod! Eller blomkålsris, "spaghetti" av zucchini (har jag för mig) osv.

Är du filälskare kanske du kan ta lite fröer istf flingor, och en fetare fil.

Och till sist, ignorera Angelicas godsaker till du känner att du kan hantera sånt. ;) Svårt att bli av med sötsuget om man hela tiden äter såna saker tror jag. (Kan man hantera det så är det ju superbra förstås, men jag satsar på ölkorv och matbröd än så länge jag.)

Och om du inte har några bra butiker finns det alltid på olika nätshoppar, men se upp med priserna, ibland är det billigare och ibland dyrare på nätet.

Vet inte om det var svar på din fråga egentligen, men iaf lite tips kanske? :)

Svar: Bra tips Mia tycker jag! :-) Kanske ska ta till mig av dom och ignorera mina godsaker jag också? ;-) Haha!
Angelica

2012-10-01 @ 11:32:16
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/
Postat av: Mia

Ja du gnäller ju om de där sista kilona... Kanske du ska ge sjutton i alla hallon och bakverk ett tag? (Om du nu måste ta bort de där ynka kilona. Du vet ju vad jag tycker.) ;)

Svar: Haha, ja jag vet vad som krävs, men är inte riktigt villig att gå "all in".... ;-)
Angelica

2012-10-01 @ 12:05:25
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: