Hasselnötscupcakes med nötfyllning

Publicerat 2012-09-07 22:03:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Har hittat på ett nytt recept igen som jag tycker blev lyckat. Både mina föräldrar och maken tyckte om dom! Jag har ju hittat en ny favorit, hasselnötssmör, som jag ville använda till något och så här blev det:
 
 
Muffinssmet16 minimuffins
2 ägg
2 msk sukrin melis
1 dl hasselnötslmjöl
1 msk kokosnötsmjöl
1 tsk vaniljpulver
100 g mjukt smör
1 msk grädde
1 msk creme fraiche
1 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och sötning fluffigt. Blanda de torra ingredienserna med varandra. Blanda sedan ihop allt i samma bunke. Portionera ut i muffinsformar. (Använd gärna en minimuffinsform för att behålla formen)
 
Hasselnötsfyllning
2 msk hasselnötssmör
2 tsk kakao
3 tsk grädde
1 tsk vaniljpulver
1 tsk sukrin melis
 
Klicka ut fyllningen på muffinssmeten i formarna. Grädda i 175 grader ca 15-20 min i övre delen av ugnen.
 
Hasselnötsfrosting
100 g mjukt smör
100 g philadelphiaost
3 tsk sukrin melis
finhackade hasselnötter (0,5-1 dl)
 
Blanda alla ingredienser med elvisp. Spritsa över muffinsen. Garnera med en hasselnöt. (om det är svårt att spritsa den går det att klicka ut den, det fick jag göra denna gång, hasslenötsbitarna kan vara svåra att få igenom spritsen.)
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Har gjort liknande, och de är vekligen jättegoda! :)

Svar: Ja, dessa uppskattades av de som enbart äter "vanliga" bakverk också! Du har så mycket smaskigt på din blogg! Kanske måste provbaka nåt av dom också :-)
Angelica

2012-09-09 @ 20:47:08
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Ann-Christin

Vart hittar du kokosnötsmjöl? Det såg gott ut och jag måste prova!

Svar: Går att köpa på hälsokost och lchfbutiken. Ska vara Amana Prana 4 kh/100 g
Angelica

2012-09-19 @ 17:56:53
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: