Risotto på blomkålsris

Publicerat 2012-09-02 19:05:15 | i kategori Alla recept, Mat,

Jag lagade en risotto idag med räkor, sparris och gröna ärtor. Receptet på risotto kommer från Monique Forslunds bok LCHF för hela familjen.
 
Risotto på blomkålsris
5 dl blomkålsris (jag tog allt som blev)
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
 50 g smör
2 dl vitt vin (jag tog matlagningsvin)
1 äggula
5 dl grädde( Jag använde nog ca 3 dl)
 
Smält smöret i en stekpanna. Hacka löken, pressa vitlöken och fräs i smöret. Häll i vinet och koka upp, sjud i 5 minuter. Lägg i det färdiga blomkålsriset. Tillsätt först hälften av grädden och låt puttra i 5-10 minuter så att grädden tjocknar. Blir det för torrt, häll i mera grädde. All grädde brukar gå åt, konsistensen ska bli krämig. Ta av värmen och rör ner äggulan.
 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: