Torsdag och LCHF-raggmunk

Publicerat 2012-09-13 21:28:00 | i kategori Alla recept, Mat, Tillbehör,

Jag inser att torsdagar kommer nog vara träningsfria framöver. Eventuellt några övningar hemma, ska väl kanske göra magövningar ikväll. På torsdagar har nämligen äldsta dottern ridning. Den börjar kl 18 och avslutas kl 19, men vi kommer oftast inte därifrån förrän kanske kvart, tjugo över sju. Och efter att ha stått utomhus en timme blir jag trött. Och frusen. Så det är mest soffan och filten som lockar...
 
Gick tidigt från jobbet idag, redan kvart över tre tror jag. Hämtade barnen tidigare. Åkte hem och började med middagen. Hade inte planerat någon mat, men tänkte att det finns väl alltid något hemma. Så det blev äggröra, stekt bacon, stekta korvar och så gjorde jag en kaka i stekpannan av broccoli och blomkål. En slags motsvarighet till raggmunk blev det.
 
I alla fall så tog jag överblivna stammar av färsk broccoli och blomkål och rev med rivjärn. Hällde i lite grädde och tänkte binda ihop det med ägg. Men alla ägg hade jag använt till äggröran så det gick inte. Tankeverksamheten gick igång. Philadelphiaost är ju lite tjockare så jag hade i det också. Men tänkte att det räcker ju inte, det kommer ju bara att flyta ut i stekpannan. Och då kom snilleblixten! Fiberhusk så klart! Alla vi som gjort LCHF-bröd och LCHF-pannkakor osv vet ju att fiberhusk är oslagbart när det gäller att hålla ihop en smet utan mjöl. Så det fick stå och svälla en liten stund och sen stekte jag. Både jag och maken tyckte det var det godaste på matbordet idag! Barnen var aningens mer skeptiska.... ;-)
 
LCHF-raggmunkar
1 stam broccoli
1 stam blomkål
1 dl grädde
ca 75 g philadelphiaost
1 tsk fiberhusk
salt och peppar
 
Låt stå en stund. Stek sedan i smör i stekpanna, som raggmunkar. Kanske 5-7 minuter per sida.
Kan vara svåra att vända så tänk på att inte göra dem för stora.
 
Överbliven broccolistam
Ska göra dom mindre nästa gång så blir det lättare att vända
Min middag



 
Postat av: Lana

Jättegott! Och så nyttigt! :)
Fiberhusk är en bra grej! :)
Kram
//Lana

Svar: Eller hur?! Och så bra att kunna ta reda på resterna så där, jag brukade alltid slänga stammarna förut, men det kommer jag aldrig att göra igen! :-)
Angelica

2012-09-13 @ 21:32:51
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: