Helstekt kyckling med färska kryddor

Publicerat 2013-04-03 17:03:00 | i kategori Alla recept, Blandat, Mat,

I fredags när min svägerska med sambo och barn var här på middag bjöd jag på helstekt färsk kyckling, hemgjord mangoraja och blandad sallad. Jag hade på tamarisoja och en kycklingkrydda, Santa Maria Chicken & Steak, och citron. I kycklingen stoppade jag in vitlöksklyftor, citronbitar och färsk rosmarin och oregano. Jag hade också färska kryddor på kycklingen. Jag trodde det skulle bli jättegott, men det blev inte så mycket smak, plus att det blev lite segt. Men jag fick tips om att ha ett glas vatten i botten av ugnen som skulle ånga och göra kycklingen mör, så det får jag göra nästa gång! :-) 
 
Mangorajan blev god men det receptet får komma i ett eget inlägg. Jo just ja, vi skulle ha gratinerad aubergine till också, men den ena var halvrutten så det blev inte så mycket. Och den blev inte lika god den här gången som förra gången. Jag hade kanske för mycket creme fraiche i. Vi gjorde en gratinerad paprika också med samma fyllning, men det smakade inte lika bra tyckte jag.
 
 
 
Postat av: TebeSolaris

Min man har världens bästa tips på hur man tillagar helstekt kyckling (tyvärr inga bilder):

”Lägg kycklingen med bröstet nedåt på skärbräda. Med en skarp kniv avlägsnas ryggbenet genom att skära på båda sidor om det bakifrån och framåt så att rygg och hals kan tas bort. Vik ut kycklingen på galler så att allt skinn ligger uppåt. Ställ i ugn vid 170 gr och ta ut när skinnet torkat och pensla med smör eller önskat annat gott. Sätt in i ugnen igen. Grilla totalt i ca 1 timme.”

Funkar jättebra och kycklingen blir jämnt genomstekt och inget rött om man inte tar ut den för tidigt.

Svar: Okej, kanske ska testa det nästa gång. Fast jag överlåter nog till mannen med att skära, han är bättre med kniven! :-) Tack för tipset!
Angelica

2013-04-03 @ 18:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: