Kladdkaka med mandel- och cashewnötssmör

Publicerat 2013-04-05 16:14:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Här kommer ett tips på nåt ni kan göra i helgen om ni vill göra något extra gott! :-)
 
Jag hittade ett recept på choklad- och hasselnötscupcakes hos Lisa som jag hade tänkt göra till efterrätt i fredags. Men det visade sig att jag inte hade hasselnötssmör hemma, så det fick bli en variant med mandelsmör och cashewnötssmör. Och så gjorde jag det inte som cupcakes utan i 4 stora portionsformar, 12 cm i diameter. Det blir ganska mastigt, så det räckte med en halv sån form, så nästa gång skulle jag nog hellre göra dom i 8 mindre former, eller i en stor form. Eller som cupcakes då. :-) Men jag varnar er, det här är farligt gott!!
 
 
Kladdkaka med mandel- och cashewnötssmör ca 8 portioner
  • 100 g choklad, minst 70%
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 1 msk bakery+ (kan uteslutas)
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 60 g philadelphiaost
  • 80 g mandelsmör, Kung Markatta
  • 50 g cashewnötssmör, Kung Markatta
Smält chokladen och smöret i en kastrull på låg värme. Vispa ägg och sötningsmedel i en skål. Blanda ner resten av ingredienserna och vispa. Häll upp i portionsformar eller muffinsformar. Grädda i 175 grader i 6 minuter. Låt stå och kallna i kylen. Servera med grädde.
 
 
 
Postat av: Christina

Ser jättegott ut :-)
Vad är det för konsistens på kakan? Heter kladdkaka ser jag iofs. Men jag är intresserad eftersom alla ingredienser är så krämiga. Det är ju kladdkaka oxå men på mer gräddat vis. Kaaanske måste testa. ;-)

Svar: Det blir inte alls som vanlig kladdkaka som blir lite "bröig" med mjölet. Den här är mycket mjukare, len, lite ogräddad känsla. Mycket god! :-)
Angelica

2013-04-05 @ 19:17:38
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Men åh, så gott! Cashew är väldigt gott att baka med!

Svar: Cashew blir det nog fler gånger. :-)
Angelica

2013-04-05 @ 20:18:17
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Lisa

Åh va gott med mandel och cashewsmör! :) Måste jag testa någon gång :)

Kram

Svar: Längtar fortfarande att få testa den med hasselnötssmör :-)
Angelica

2013-04-07 @ 17:48:09
URL: http://chewpakka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: