Mindre militant LCHF?

Publicerat 2013-04-07 15:22:00 | i kategori Fakta, Personliga tankar,

Svenska Dagbladet skriver om att LCHF har blivit mindre militant och att numera ryms även lax, avokado och olivolja likväl som grädde, bacon och smör. Jag har ätit LCHF i tre år och hade helt missat att jag bara åt grädde, bacon och smör... Så, enligt mig har det aldrig varit militant. Det är bara de kolhydratsmumsande människorna som tyckt det, de ville väl inte höra att det inte var hälsosamt. (personlig åsikt)
 
Däremot har jag varit både arg och ledsen många gånger. När jag tänker på vad mycket jag lidit på grund av helt felaktiga kostråd. Jag har varit överviktig hela livet och försökt banta så många gånger. Ända sedan jag var liten. Men förstod inte förrän jag var 32 år varför det inte funkade för mig. Gör det mig till militant och medlem i en sekt? Skulle inte tro det...
 
Jag har så många gånger "börjat mitt nya liv". Kommer ihåg en gång när jag var ungefär 11 år och återigen skulle börja mitt nya hälsosamma liv och gjorde i ordning en macka med mjukt tunnbröd, margarinet Lätta, grönsaker, rivna morötter och ett glas juice. Sådär skulle jag fortsätta äta, det både såg gått ut och smakade gott. Men blev jag mätt? Inte alls, och åkte raskt tillbaka i de gamla vanorna. Massa snabba kolhydrater, skitmargarin, och inget nyttigt fett eller protein. Hur kunde det inte göra mig smal, det följde ju kostråden?
 
Förstår ni? Jag har alltså bantat nästan hela mitt liv. Jag har tyckt att jag varit tjock sen jag var barn. Jag har lyckats gå ner i vikt förut, men alltid räknat, vägt, räknat, vägt allt jag ätit. Varit hungrig och sur. Med LCHF hittade jag vägen ut. Jag kunde äta mig mätt. Inte räkna, inte väga, men ändå gå ner i vikt. Det har inte gått fort, för jag har alltid ätit lite mer kolhydrater än jag "borde" för en snabbare viktminskning. Jag har inte riktigt trivts med det, trots att kroppen mått bra. Jag kämpar vidare med min väg. Jag äter bra, god, hälsosam mat och med tiden rör sig vikten. Och gör den inte det, så vet jag i alla fall att jag äter bra mat.
 
Vem är det som är militant? I min mening är det Livsmedelsverket, som trots ny fakta, nya studier, fortsätter blunda och fortsätter hävda att mättat fett är farligt. Att vi ska basera vår kost på kolhydrater. Allt för att inte tappa ansiktet. När ska de ändra sig??
 
Så här skriver till exempel Livsmedelsverket
med LCHF ska man också helt undvika fullkornsprodukter och det är livsmedel som minskar risken för både hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer.
 
Jaså? Och varför skulle fullkornsprodukter minska risken för dessa sjukdomar. Avsaknad av socker minskar risken för dessa sjukdomar.
 
En annan risk med LCHF-debatten är att folk i allmänhet börjar tro att mättat fett är nyttigt, och börjar äta mer bacon, grädde och smör men i övrigt fortsätter att äta som vanligt med mycket sockerrika livsmedel. Detta kan få allvarliga konsekvenser i framtiden både genom ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och genom att andelen överviktiga i befolkningen blir större.
 
Öööhh... och varför skulle LCHF vara orsaken? Då äter man ju inte sockerrika livsmedel. Det är alltså de sockerrika livsmedlen som är boven, inte det mättade fettet. De slår knut på sig själva. Nyckelhålet som är deras märke för hälsosamma livsmedel är enligt mig ett märke för varor med tillsatser och socker. Kolla själv nästa gång du tar en nyckelhålsmärkt vara och läs innehållsförteckningen och jämför med den fullfeta varianten.
 
(Det blev ett längre inlägg vad jag tänkt mig, hoppas ni orkade läsa. Läs också artiken i SvD, den var rätt bra!)
Postat av: Linn Lundborg

Glad att jag hittat hit! Kvällsläsningen är räddad!

Svar: Vad kul! Varmt välkommen!! :-)
Angelica

2013-04-07 @ 21:02:09
URL: http://linnlundborg.se/
Postat av: Stina - The Naked Ambition

Håller med helt och fullt! Jag hoppas livsmedelsverket tar sitt förnuft tillfånga snart och börjar propagera för RIKTIG mat! :)

2013-04-09 @ 20:47:10
URL: http://thenakedambition.blogg.se
Postat av: Sandy

Kolhydratsmumsande människor? Ja som sådan människa så är jag varken hungrig, överviktig eller deprimerad. Kanske är bra med lite kolisar i bland :)

Svar: Haha! Ja, du får läsa det med glimten i ögat. :-) Lyllo dig som klarar av kolhydrater! Nu pratade jag ju om de som tycker att de som äter LCHF är militanta och bara äter ägg, grädde och bacon. Jag har inget emot kolhydrater i stort, men min kropp har svårt för dom, och de onyttiga borde ingen äta. Personlig åsikt!
Angelica

2013-04-15 @ 13:25:39
Postat av: hasse

Märkligt de ingredienser som märks är väll strikta lchf varor.
Däremot tycker jag det blivit ett rejält bull och kak lchf kost vilket är märkligt då det alltid är för mycket kolisar id et

2013-04-17 @ 18:07:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: