Bärtårta med kolakräm och rödvinbärscurd

Publicerat 2013-08-05 21:16:21 | i kategori Alla recept, Godsaker,

 
Den här tårtan gjorde jag när det var dags att fira lillgummans 4-årskalas. Det var det enda jag bjöd på som var LCHF. Jag hade önskat att jag använt en mindre form, för det blev svårt att dela i 3 bottnar, men det gick genom att använda sytråd och att först ha botten i frysen så den blev lite hårdare och lättare att skära.
 
Jag använde fudgen som inspiration till kolakrämen, men den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag hade velat ha mer kolasmak i den.
 
Glöm inte bären på, det gjorde tårtan! :-)
 
Tårtbotten
  • 200 g smör
  • 6 ägg
  • 3 msk bakery+
  • 1,5 dl kokosnötsmjöl
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 dl grädde
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 tsk bakpulver
Vispa ägg och sötning fluffigt. Smält smöret. Blanda torra ingredienser i en skål. Häll i smör, mjölblandning och grädde och vispa ihop. Häll smeten i en form med bakplåtspapper, med avtagbar kant. (ca 24 cm i diameter) Grädda i 175 grader ca 30 minuter. Känn med sticka så det är torrt. Låt kakan svalna, gärna i kyl och frys för att kunna dela bottnarna.
 
Kolakräm
  • 2,5 dl grädde
  • 0,5 krm salt
  • 1 drygt krm vaniljpulver
  • 1 ägg + 1 äggula
  • 50 g smör
  • 2,5-3 msk sukrin gold
Häll grädde, salt, vaniljpulver, sötning och ägg i en kastrull och låt sjuda i ca 20 minuter, tills det börjat tjockna. Ta av kastrullen och blanda ner smöret. Låt kallna i kylen.
 
Bred kolakräm på en botten. Lägg över nästa botten och bred rödvinbärscurd på den. Lägg på sista botten och bred på vispad grädde. Dekorera med mycket bär. Röda vinbär, blåbär och hallon var väldigt gott till!
 
 
Postat av: Marja - baka Sockerfritt

Wow, den är ursnygg! Underbar!

Svar: Åh tack snälla du! :-)
Angelica

2013-08-05 @ 22:00:17
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: