Going paleo

Publicerat 2013-08-08 08:04:00 | i kategori Blandat, Mat, Paleo,

Hej mina vänner! Vet ni vad? Jag bestämde mig igår kväll, natt, i morse för att ändra min kost lite. Jag har ju varit sugen på paleo ganska länge. Testat mejerifritt och whole30 utan frukt sen förut. Jag har varit så sugen på frukt den sista tiden, så nu bestämde jag mig för att helt enkelt ge paleo en chans! Jag vet inte hur länge, men åtminstone en vecka, och så får jag väl känna efter under tiden.
 
Jag har ingen aning om hur det kommer att gå. Vad kommer sockermonstret att säga av frukten? "Tack, det var precis vad jag behövde, varken mer eller mindre". Eller säga "MER, MER, MER!!!"? Jag har ingen aning... Det jag vet är att jag inte känner mig riktigt nöjd nu för tiden.
 
När man börjar med LCHF är det väldigt vanligt med omställningsbesvär, och man måste hålla ut några veckor för att komma över dom. Jag undrar hur jag ska tänka nu? Jag har t.ex. ätit rödbetor i två dagar och magen blir bullrig. Det blir den ju gärna av för mycket mejerier också och dom ska bort nu. Men kommer den svullnad och bullrighet jag upplever av rotfrukter och frukter att fortsätta efter ett tag? Jag vill ju liksom inte bli sämre i magen, men vet inte om det också bara skulle räknas som omställningsbesvär till paleo?
 
Är det någon av er läsare som har någon erfarenhet??
 
Har ni förresten koll på vad paleo är för något? Det är inte så väldigt stor skillnad mot LCHF. Inom LCHF ingår mejerier, men inte frukt (och helst inte rotfrukter) Inom paleo ingår frukt och rotfrukter men inte mejerier. Grunden i båda handlar om att äta naturlig mat!
 
Den här bilden nedan har jag haft rätt länge. Jag hittade den för kanske ett år sen, så det här är ju något som legat och grott länge hos mig. Jag tycker den är rätt bra! Den stämmer även rätt bra för LCHF. :-)
 
Postat av: Cissi

Jag är också lite sugen på paleo. Kanske inte för fruktens skull men för att testa hur kroppen reagerar utan mejerierna. Osten är väl svårast att avstå i från...

Svar: Jag håller med, osten kommer bli svårast!
Angelica

2013-08-08 @ 13:02:00
Postat av: Mia

Känns som att jag blev känslig mot laktos efter ett tag med LCHF, men det kan ju vara bara en slump också. (Har mina egna teorier på det också men det tar vi inte här eftersom det är rena spekulationer) :) Men det är ju för vanligt att vara lite känslig mot sånt. Bara en allmän tanke. Med Paleo slipper man ju fundera på det iaf.

Svar: Spekulationerna kan du få ta på sidan om! :-) Ja, vanligt är det, och nu känns det här spännande :-)
Angelica

2013-08-08 @ 15:33:26
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog
Postat av: Mia

RÄTT vanligt, inte "för... "

2013-08-08 @ 15:35:03
Postat av: Anonym

Jag kombinerar ju båda! För mig funkar det fint!

2013-08-08 @ 18:24:54
Postat av: Lana

Spännande att få höra hur du kommer att uppleva det!
Jag själv med min känsliga mage kommer aldrig att ge chansen till frukt och rotfrukter, det går bara inte! Och dessutom vet jag definitivt att sötsuget kommer direkt!
Så jag fortsätter med mejerifri LCHF, eget koncept/sätt som absolut funkar för mig! :)
Kramar!
//Lana

Svar: Du har hittat ditt sätt, det måste var skönt! Jag hoppas hitta mitt sätt. Om det inte är det sätt som jag egentligen vill måste jag lära mig acceptera det. Kram!
Angelica

2013-08-08 @ 20:52:49
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Pia

Hej! Annica Sjöö äter Paleokost och skriver mycket om det! Läs hennes blogg! /Pia http://bloggar.aftonbladet.se/shapeup/

Svar: Tack för tipset! Den ska jag kolla in! :-)
Angelica

2013-08-08 @ 21:45:22
URL: http://hemmafrugrubbel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: