Chiafrön

Publicerat 2013-02-09 15:31:00 | i kategori Blandat, Mat, Tips,

Jag har köpt ett nytt livsmedel, chiafrön. Jag hittade det här hos min lokala ICA-butik, av märket Risenta. Det finns naturligtvis andra märken också att köpa. Jag hade för mig att jag läst att det var nyttiga frön så jag tänkte testa.
Chiafrön är tydligen rena superfröet. Det kommer från Mexiko och har använts sedan urminnes tider av aztekerna. Dessa frön är rika på protein, Omega-3, fibrer, essentiella aminosyror, vitaminer och mineraler som magnesium, järn, kalcium och kalium. De ska t.ex. innehålla 8 gånger mer omega-3 än lax! De kan användas både i bakning, eller i gröten, i salladen, müsli.
 
Benämningen "chia" kommer från ett ord som ursprungligen betyder "oljig", vilket kommer sig av att det bildas en geléartad hinna runt fröet om man lägger det i vatten.
 
Dessa frön är också populära bland löpare. I norra Mexiko finns stammen "Tarahumara" som anses vara världens bästa långdistanslöpare, för dem är fröna ett baslivsmedel. 
 
Det går att göra något som kallas för "iskiate" (kallas också chia fresca) av chiafröna. Det är drycken som anses vara en riktig energidryck och ger alla som dricker den in riktig energiboost och blir som en duracellkanin. Jag har inte testat det själv, men verkar vara populärt bland långdistanslöpare.
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Har också dessa frön i skafferiet, de verkar riktigt hälsosamma!

2013-02-09 @ 15:38:26
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Lana

Har också använt och använder dessa fröer sedan länge... har också köpt chiamjöl till brödbakning! :)
Kram
//Lana

Svar: Chiamjöl har jag inte hört talas om, spännande :-)
Angelica

2013-02-09 @ 15:48:32
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Catharina

Spännande, jag har aldrig provat de där fröna...eftersom jag nästan aldrig bakar LCHF-bröd. Tror du det är gott och ha i fröna med lite bär och yoghurt?

Ska bli kul att se vad du ska göra med fröna i allafall :)

Ha en fin lördagskväll :)
Kram C

Svar: Hmmm... vet inte, borde vara det, om det inte känns geggigt...
Angelica

2013-02-09 @ 19:02:16
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Malin - På mitt sätt

Låter ju hur bra som helst! Får försöka hitta något recept jag kan använda det i :)

Svar: Finns ett recept att använda dom i nu ;-)
Angelica

2013-02-09 @ 19:12:48
URL: http://Malinribbing.devote.se
Postat av: Raquel

Låter spännande med iskiate, det måste jag prova!

2014-04-09 @ 18:10:45
URL: http://www.inreseendet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: