Donut Cake

Publicerat 2013-02-23 18:24:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Jag tittade runt på den fina sidan SweetnSimple och hittade ett recept på Donut cake. Den såg så smaskig ut så jag bestämde mig för att göra ett försök med den på LCHF-vis. Jag smakade ikväll, och jesus vad god den var! Smakade nästan som en chokladmunk. Nog var det länge sen jag åt en riktig, men med den här behöver man inte längta efter en vanlig! :-)
 
Jag använde en gammal vanlig hederlig sockerkaksform, men kakan gick sönder, hela ville inte lossna, så jag fick laga den lite. Men det syns inte under chokladtäcket! :-)
 
Ni får använda den choklad ni vill till garneringen, till just den här kakan hade jag Low Carb-choklad från CarbZone, 50 g mjölkchoklad och 50 g mörk choklad.
 
 
Donut Cake
  • 100 g smör
  • 1,5-2 msk bakery+
  • 3 ägg
  • 0,5 dl grädde
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk kokosnötsmjöl
  • 1 tsk vaniljpulver
Garnering
  • smält smör
  • sukrin melis
  • 100 g choklad
  • grädde
Ta ut ingredienserna ur kylen i tid, så det får samma temperatur. Vispa rumsvarmt smör med sötning. Vispa ner äggen, ett i taget. Rör sedan ner grädde, bakpulver, mandelmjöl, kokosnötsmjöl och vaniljpulver. Häll över smeten i lämplig form för att se ut som en munk. Grädda i 175 grader i ca 35-40 minuter. Smält smör (kanske 50 g?) och pensla över kakan. Strö över sukrin melis. Smält chokladen med lite grädde och häll över. Garnera eventuellt med någon form av strössel. 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: