Semmelmuffins

Publicerat 2013-02-12 16:35:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Jag utgick från mitt semmelrecept när jag gjorde dessa muffins. Jag gjorde om det lite eftersom jag ville ha lite annan konsistens. Jag tog lite mer sötning också. Den här gången rev jag inte mandlar med mandelkvarn utan använde mig av ett eget mandelmjöl jag hade i kylen som jag malt i matberedaren. Då blev mandelmassan av en helt annan konsistens och jag fick ta mer grädde än till mandelmassan jag hade till semlorna. Så tänk på att hälla i grädden försiktigt, så ni får den konsistens ni vill ha, det kan alltså behövas olika mycket beroende på hur mjölet är. 

 
Semmelmuffins 10 ganska stora
  • 6 ägg
  • 1,5-2 msk bakery+ (eller annan motsvarande sötning, ev lite mer)
  • 75 g smör
  • 0,75 dl grädde
  • 0,75 dl turkisk yoghurt
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk kokosnötsmjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 tsk kardemumma
Vispa ägg och sötning fluffigt. Smält smöret och rör ner det, grädden och yoghurten i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna för sig, och rör sedan ner det i äggsmeten. Låt sedan smeten stå och svälla 5-10 min. Ta en spritspåse och skeda över smeten. Spritsa ut degen i muffinsformar. (Gärna i muffinsplåt) Grädda i 175 grader i 20-25 minuter. Låt muffinsarna bli kalla.
 
Mandelmassa
  • 2 dl mandelmjöl, eller rivna mandlar (skållad och skalad)
  • 1 tsk bakery+
  • 1 droppe bittermandelarom
  • ca 1 dl grädde
Anävnd vanligt madelmjöl eller riv mandel i mandelkvarn. (för att få mer mandelsmak än köpt mandelmjöl) Blanda mandeln med sötning och grädde och vispa med elvisp eller matberedare. Grädden kan ni hälla i försiktigt efter hur lös ni vill ha den.
 
Skär av toppen av muffinsarna. Gröp ur en liten grop. Blanda mandelmassan med det ni gröpt ur. Klicka ut i gropen och bred ett litet lager uppepå. Spritsa vispad grädde på muffinsen. Lägg på toppen. Sikta eventuellt över sukrin melis.
 
Postat av: ealina

Men mums vad gott det låter! Blir nog ett litet bak här hemma med tror jag! Fiffigt med semmelmuffins :D

Svar: Hihi! Man blir rätt sugen att baka av allt gott som finns :-)
Angelica

2013-02-12 @ 20:21:52
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Cissi

Tips är ju att rosta mandeln innan man river den för att få en ännu godare smak på din "mandelmassefyllning" :-)

Svar: Tackar för tipset!!
Angelica

2013-02-13 @ 19:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: