Vad är LCHF? Det här tycker jag!

Publicerat 2013-02-17 10:54:21 | i kategori Fakta, Jag och LCHF,

Ja, vad är LCHF? Naturligtvis är det Low Carb Higt Fat = Lite kolhydrater, mycket fett. Så glöm genast bort det där med att det är en högproteindiet för det är det INTE!
 
LOW CARB betyder INTE att man tar bort alla kolhydrater, utan att man äter LITE kolhydrater. 
 
HIGH FAT betyder heller inte att man äter halva tallriken med smör. Det betyder att man inte är rädd för fettet, man äter fett för att dels hålla sig mätt och för att det helt enkelt är livsnödvändigt för kroppen!
 
Sådärja, det var lite BASICS! Det här vet alla som äter LCHF, men bland dom som inte gör det råder det en del missuppfattningar...
 
I det här inlägget skriver jag om vad LCHF är för MIG! Jag ska försöka att hålla det kort... :-)
  • Försöka äta bra råvaror och ekologiskt så långt som är möjligt.
  • Undvika gluten, margarin, tillsatser, E-ämnen, onödiga kolhydrater, stärkelse, och framförallt: SOCKER!
  • Äta naturligt fett i form av t.ex. smör, grädde, ost, ägg, kokosfett, avokado, nötter, rapsolja, olivolja.
  • Äta protein som vanligt i form av t.ex. ägg, kött, kyckling, fisk, skaldjur
  • Äta bra kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, brysselkål, zucchini, aubergine, svamp, spenat, gurka, tomat, paprika m.m. Och bär, men kanske inte varje dag.
  • Undvik potatis, pasta och ris som innehåller mycket stärkelse och därmed höjer blodsockret. Rotfrukter kan ätas ibland.
  • Undvik frukt! Ni har väl hört uttrycket: "frukt är också godis". Ja det stämmer, för mig är frukt godis. Det innehåller massor av socker och inte alls så många vitaminer som man tror. Jag är väldigt restriktiv med frukt för mig själv, och inte heller mina barn äter mycket av det. Börja se på frukt som "naturens godis".
  • Undvik sötningsmedel. Många ser bara till kolhydratinnehållet och dricker lightdrycker som Cola light, och en massa energidrycker som Celsius. Det är något som inte hör hemma i LCHF enligt mig. Lyxa till det någon gång ibland , om du nu måste, i stället för att dricka det ofta. För mig räcker mineralvatten med smak i stället för läsk.
(Jo, jag använder själv sötningsmedel ibland. Då naturliga sötningsmedel i form av stevia och erythritol. En kolhydrat som inte tas upp av kroppen. Huruvida det är naturligt eller inte tvistar de lärde. Oavsett tycker jag inte att man ska använda dessa sötningsmedel ofta heller. Jag använder det till att söta bakverk ibland, och jag äter inte bakverk varje dag. Jag tycker heller inte att man ska använda det till att söta yoghurt, använd då i stället bär.)
 
Ja, ungefär sådär ser väl jag på LCHF. Det går ut på att äta så naturlig mat som möjligt. Tänk efter hur man åt förr. Och då menar jag inte hur dina föräldrar åt, eller generationen innan. Tänk lite ännu längre tillbaka. Hur åt man då? 
 
Jag kan inte se något ohälsosamt med det här. För mig känns det här som det mest naturliga som finns!
Postat av: Fröken Nilsson

NU äntligen har jag kommit till ditt inlägg ;) va många inlägg att läsa idag....
Kanoninlägg och bra förklarat på ett enkelt sätt :)

Svar: Tack så mycket fröken Nilsson :-)
Angelica

2013-02-17 @ 17:04:30
URL: http://frokennilssonskok.com
Postat av: Catharina

Bra skrivet! Din syn på LCHF är bra och klok tycker jag :)

Kram C

Svar: Tack Catharina, roligt att höra!
Angelica

2013-02-17 @ 21:14:54
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Ida

Mycket bra skrivet :)

Svar: Tack Ida! :-)
Angelica

2013-02-18 @ 06:29:13
URL: http://getrippedmedlchf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: